Page 61 - Дисертація ГРЕДІЛЬ_ФМІ
P. 61

61
                  окремими  подіями,  пов’язаними  з  обслуговуванням  трубопроводу  тощо.

                  Таким чином, існує кілька факторів появи циклічних навантажень під час

                  експлуатації [119], тому ймовірність втомного руйнування слід враховувати

                  в аналізі роботоздатності газопроводу, зважаючи, що водень інтенсифікує

                  ріст утомних тріщин. Пришвидшення росту втомних тріщин (РВТ) у водні

                  вважають однією з головних викликів для транспортування водневовмісних


                  сумішей трубопроводами [10, 113, 115, 120].
                         Численні  дослідження  показали,  що  водень  значно  прискорює  ріст

                  тріщин, особливо у високоміцних сталях [5, 121–123]. Вказують [120], що

                  РВТ у вуглецевих сталях у водні на ділянці Періса може зростати майже на

                  порядок порівняно з повітрям чи нейтральним середовищем, навіть якщо

                  його тиск лише 1 атм. Ефект залежить від тиску водню, частоти та асиметрії

                  R циклічного навантаження [7]. Зростання тиску зазвичай пришвидшує РВТ,

                  що помітно за малих розмахів коефіцієнта інтенсивності напружень (КІН)


                  K, а за вищих K вплив водневого тиску швидко досягає насичення [124].

                  Вплив асиметрії навантаження на РВТ у водні не має чіткої закономірності

                  [7].  Зокрема,  автори  [125]  встановили,  що  за  низької  асиметрії  (R < 0,4),

                  швидкість РВТ у водні не залежить від R. За вищих значень спостерігається

                  пришвидшення РВТ, однак воно обумовлене максимальним КІН, що досягає

                  порогу  виникнення  руйнування  у  водні.  Зниження  частоти  циклічного

                  навантаження загалом пришвидшує РВТ у водні [7], однак досягає плато за

                  низьких частот випробувань [126].

                         Узагальнена  схема  впливу  згаданих  факторів,  сформована  авторами

                  [127] на основі досліджень кількох сталей трубопроводів та резервуарів у

                  водні  та  вологому  повітрі,  подана  на  рис.  1.7.  Для  середньої  ділянки

                  кінетичної діаграми втомного руйнування (КДВР) є певний максимальний

                          Т
                  КІН  K макс,  що  характеризує  початок  пришвидшення  воднем  РВТ.  Таким
                  чином,  збільшення  R  зміщує  початок  воднем  спричиненої  інтенсифікації

                  РВТ за певного його тиску у бік менших значень розмаху КІН, оскільки K

                                Т
                  =  (1 – R)K макс  знижується  з  ростом  асиметрії.  Встановлено,  що  у
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66