Page 60 - Дисертація ГРЕДІЛЬ_ФМІ
P. 60
60
МПа становить лише 6% від K IC [114]. У свою чергу, автори [116],
дослідивши сталь X70 магістрального газопроводу на предмет можливості
транспортування суміші водню з природним газом, стверджують, що, попри
зниження, тріщиностійкість сталі після витримування у водні знаходяться в
допустимих межах, передбачених згаданим стандартом. Величину
1/2
тріщиностійкості K IН = 55 МПа·м автори [117, 118] вважають мінімально
допустимою при оцінюванні придатності сталей для експлуатації у водні.
Також слід пам’ятати, що газопроводи експлуатуються за певного робочого
тиску із коливаннями, пов’язаними із сезонними змінами потоку, попитом
на енергоносії, окремими подіями, пов’язаними з обслуговуванням
трубопроводу тощо. Таким чином, існує кілька факторів циклічних
навантажень під час експлуатації [119], тому ймовірність втомного
руйнування слід враховувати в аналізі роботоздатності газопроводу,
зважаючи, що водень пришвидшує ріст утомних тріщин.
У праці [2] зазначили такі важливі наслідки зниження в'язкості
руйнування газоподібним воднем для цілісності трубопроводу:
• Зниження руйнівного для трубопроводу тиску, що прямо не корелює
зі зниженням тріщиностійкості і залежить від геометрії наявних дефектів.
• Зменшення критичного розміру дефекту у водневій суміші
порівняно з природним газом, що є додатковим технологічним викликом для
методів виявлення тріщин.
• За умови транспортування водню трубопроводом в такому ж
експлуатаційному режимі, що і транспортування природного газу, безпековий
фактор знизиться приблизно на таку ж частку, як K IH порівняно з K IC.
1.2.2 Втрата опору росту тріщини за циклічних навантажень під
впливом водню
Газопроводи експлуатують за певного робочого тиску із коливаннями,
пов’язаними із сезонними змінами потоку, попитом на енергоносії,