Page 60 - Дисертація ГРЕДІЛЬ_ФМІ
P. 60

60
                  МПа  становить  лише  6%  від  K IC  [114].  У  свою  чергу,  автори  [116],

                  дослідивши сталь X70 магістрального газопроводу на предмет можливості

                  транспортування суміші водню з природним газом, стверджують, що, попри

                  зниження, тріщиностійкість сталі після витримування у водні знаходяться в

                  допустимих  межах,  передбачених  згаданим  стандартом.  Величину

                                                           1/2
                  тріщиностійкості K IН = 55 МПа·м  автори [117, 118] вважають мінімально
                  допустимою при оцінюванні придатності сталей для експлуатації у водні.

                  Також слід пам’ятати, що газопроводи експлуатуються за певного робочого

                  тиску із коливаннями, пов’язаними із сезонними змінами потоку, попитом

                  на  енергоносії,  окремими  подіями,  пов’язаними  з  обслуговуванням

                  трубопроводу  тощо.  Таким  чином,  існує  кілька  факторів  циклічних

                  навантажень  під  час  експлуатації  [119],  тому  ймовірність  втомного

                  руйнування  слід  враховувати  в  аналізі  роботоздатності  газопроводу,


                  зважаючи, що водень пришвидшує ріст утомних тріщин.
                         У  праці  [2]  зазначили  такі  важливі  наслідки  зниження  в'язкості


                  руйнування газоподібним воднем для цілісності трубопроводу:

                         •  Зниження руйнівного для трубопроводу тиску, що прямо не корелює

                  зі зниженням тріщиностійкості і залежить від геометрії наявних дефектів.

                         •  Зменшення  критичного  розміру  дефекту  у  водневій  суміші

                  порівняно з природним газом, що є додатковим технологічним викликом для

                  методів виявлення тріщин.

                         •  За  умови  транспортування  водню  трубопроводом  в  такому  ж

                  експлуатаційному режимі, що і транспортування природного газу, безпековий

                  фактор знизиться приблизно на таку ж частку, як K IH порівняно з K IC.



                         1.2.2 Втрата опору росту тріщини за циклічних навантажень під

                  впливом водню



                         Газопроводи експлуатують за певного робочого тиску із коливаннями,

                  пов’язаними  із  сезонними  змінами  потоку,  попитом  на  енергоносії,
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65