Page 149 - Дисертація ГРЕДІЛЬ_ФМІ
P. 149

149

                  експлуатаційної  деградації  структури  сталі,  а  з  іншого  –  окрихчувального
                  впливу  водню,  абсорбованого  із  газової  фази  при  транспортуванні  суміші

                  природний  газ – водень.  Використання  зразків,  вирізаних  у  поперечному

                  напрямі, забезпечує такий напрям поширення руйнування, щоб його площина

                  не перерізала волокна текстури, сформовані внаслідок вальцювання в листах

                  сталі, з яких виготовляли трубу, а співпадала з площиною вальцювання – між


                  волокнами  текстури.  Тоді  слід  очікувати  розшарування  між  волокнами

                  текстури, а також між матрицею і витягнутими вальцюванням неметалевими
                  включеннями,  це  призвело  б  до  зниження  опору  крихкому  руйнуванню

                  вальцьованої  сталі,  а  крім  того,  найсильнішого  прояву  експлуатаційної

                  деградації металу та впливу водню, на що вказують попередні дослідження


                  [101, 159, 162, 169, 172, 257].
                          Для обґрунтування переваг використання поперечних зразків, на сталі

                  неексплуатованої  труби  провели  порівняльні  випробування  циліндричних

                  зразків  (рис.  4.6).  Їх  геометрія  передбачає  кріплення  у  тримачах

                  випробувальної  установки  через  різьбове  з’єднання.  Однак  товщина  стінки


                  труби 4,5 мм накладає обмеження на конструювання неробочої частини зразка.

                  Тому  виготовили  циліндричні  зразки  з  неповними  неробочими  частинами

                  (різьба М6 охоплювала не усю поверхню зразка, яка припадала на тримачі),

                  однак це не вплинуло на його навантаження розтягом.















                   Рисунок 4.6 – Циліндричний зразок із неповною різьбою для випробувань на


                                                             розтяг
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154