Page 110 - Дисертація ГРЕДІЛЬ_ФМІ
P. 110

110
                             3 ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ГАЗОПОДІБНОГО ВОДНЮ НА

                             КОРОЗІЮ ТА НАВОДНЮВАННЯ ТРУБНИХ СТАЛЕЙ





                         3.1  Аналіз  впливу  корозійно-наводнювальних  чинників  на


                  трубопроводи


                         Українська  газотранспортна  система  упродовж  десятиліть  забезпечує

                  транспортування комерційного природного газу територією України до країн

                  Європи.  На  відміну  від  промислових  трубопроводів,  якими  транспортують

                  неочищені вуглеводні з домішками супутніх газів, нафти та пластових вод, і

                  які  досить  швидко  виходять  з  ладу  через  високу  інтенсивність  внутрішньої

                  корозії,  більшість  магістральних  трубопроводів  перебувають  в  експлуатації

                  понад 40 років. Транспортований ними очищений та осушений газ вважають

                  корозійно  неагресивним,  тому  захисту  внутрішньої  поверхні  цих

                  трубопроводів  не  наділяли  особливої  уваги.  Однак,  попри  всі  намагання,


                  рівень вологості газу є достатнім для утворення за певним умов конденсату
                  всередині  труби.  На  відміну  від  нафтопроводів,  де  водний  конденсат


                  збирається в нижній частині труби (так звана підтоварна вода), у газопроводі

                  водне середовище може конденсуватися по всьому діаметрі труби. Зокрема,

                  якщо  глибина  залягання  трубопроводу  в  грунті  недостатня  для  стабілізації
                  температури  по  периметру  труби,  то  верхня  її  частина  вразливіша  для


                  конденсації вологи, особливо в холодний період року. Конденсацію вологи в

                  газопроводі  схематично  показано  на  рис.  3.1.  Очевидно,  що  найбільша

                  кількість конденсату все ж збиратиметься у нижній частині труби. У верхній

                  частині  труби  та  на  бокових  поверхнях  слід  очікувати  тонкої  плівки

                  конденсату. Корозія в тонких плівках має свої особливості через полегшену

                  дифузію  реагентів,  і  саме  для  такої  тонкої  конденсованої  плівки  можна
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115