Page 228 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 228

228

                      Висновки до розділу

                      1.     Показано  можливість  та  ефективність  поєднання  двох  технологій:

               електродугової  металізації  та  ПЕО.  Синтезовані  на  ЕДП  ПЕО  шари  мають

               задовільні  трибологічні  характеристики  і  не  поступаються  за  властивостями

               ПЕО шарам, синтезованим на сплавах.

                      2.     Обґрунтовано  роботоздатність  різних  варіантів  шарів  ПЕО,

               синтезованих на поверхні твердих алюмінієвих сплавів АМг6 і Д16 та на ЕДП,

               напилених  електродами  з  цих  же  сплавів,  під  час  трибоконтакту  з  високо

               твердими елементами із загартованої або хромованої сталі.

                      3.     Катастрофічне зношування бронзи і сталі з твердістю 330 HB за їх

               тертя  з  шарами  ПЕО,  синтезованими  на  сплаві  Д16,  робить  такі  трибопари

               непридатними за питомих навантажень понад 4 МПа. Причиною цього є гострі

               виступи  на  поверхні  дуже  твердого  шару  ПЕО  (через  його  відносно  високу

               шорсткість),  які  зрізають  значно  м'якші  шари  бронзи  і  сталі,  створюючи

               суспензію з мікронних часточок стружки в оливі.

                      4.     Встановлено, що за фрикційної взаємодії дисків (з шарами ПЕО на

               сплаві  Д16,  а  також  на  ЕДП  Д16)  з  різними  контртілами,  чим  вища

               мікротвердість  контртіла,  тим  нижчі  його  коефіцієнт  тертя,  температура

               трибонагріву  і  втрата  маси.  Мінімальні  значення  цих  характеристик  були

               отримані  в  парі  тертя  між  диском  з  шаром  ПЕО  на  сплаві  Д16  і  сталевим

               контртілом  з  гальванічним  хромуванням,  що  характеризується  максимальною

               мікротвердістю (1050 HV) серед проаналізованих контртіл.

                      5.     Під час трибологічної взаємодії диска з шаром ПЕО на сплаві Д16, а

               також на ЕДП Д16 в парі з контртілом зі сталі ШХ15 (780 HV) в моторній оливі

               15W30 з додаванням невеликої кількості (до 5 об.%) гліцерину між елементами

               пари  тертя  могло  відбуватися  селективне  перенесення  міді.  Сліди  міді  були

               виявлені  на  поверхнях  як  сталевої  кульки  як  контртіла,  так  і  диска  з  шаром


               ПЕО.  В  результаті  коефіцієнт  тертя  зменшився  на  порядок  навіть  за  високих
               питомих навантажень (до 14 МПа).
   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233