Page 29 - Microsoft Word - avtoref_Винар_друк
P. 29
27
а б
Рис. 24. Ширина доріжок тертя (а)та зміна потенціалу (б) за трибокорозії пари тертя
сплав Д16Т−кулька у: 1 – кислий дощ; 2 - кислий дощ + 0,6 г/л Zn 3(PO 4) 2;
3 - кислий дощ + 0,6 г/л SrCrO 4.
Встановлено, що за відсутності фрикційної взаємодії хроматний інгібітор за
3
концентрації 1г/дм практично на порядок підвищує корозійну тривкість сплаву
Д16Т в кислому дощі, однак, за дії фрикційного контактування з корундом
спостерігали негативний його вплив. Під час трибокорозії в розчині кислого дощу з
додатками хромату утворюються вторинні структури, які, руйнуючись сприяють
формуванню у зоні фрикційної взаємодії абразиву. Як наслідок (рис. 24а),
коефіцієнт тертя зростає у ~2,5 рази і ширина доріжки тертя збільшується на ~40%
порівняно з неінгібованим розчином. Ці показники також суттєво вищі ніж під час
тертя у повітрі. Однак, з додаванням до кислого дощу фосфату цинку утворюються
вторинні структури, які є пластичними і цим самим зменшують втрати матеріалу на
30 % та коефіцієнт тертя у два рази (рис.24).
Про ступінь руйнування в зоні фрикційної взаємодії свідчать співвідношення
потенціалів свіжо оновленої поверхні (Е СОП≈-1,200 В), потенціалів, які
встановлюються у процесі тертя (Е тр) та потенціалів пасивування (Рис.24б). Зокрема,
про інтенсивне руйнування поверхні в зоні фрикційної взаємодії при додаванні
хромату свідчать значення трибопотенціалу, які є дуже близькими до Е СОП, в той час
як у кислому дощі та з додатками фосфату різниця суттєво нижча. Видно, що
різниця між потенціалом корозії та потенціалом пасивування на певному етапі
становить відповідно 0,170, 0,210 і 0,070В. Така різниця може свідчити за незворотні
зміни, що відбулися під час тертя.
Таким чином, показано, що застосування хроматів, які є ефективними
інгібіторами корозії через формування пасивувальних плівок на алюмінієвому
сплаві, прискорює його трибокорозію, внаслідок їх крихкості і відповідно
зносостійкості. Натомість фосфатна плівка підвищує стійкість алюмінієвого сплаву
до корозійно-механічного зношування, а на її формування впливають механічний та
електрохімічний чинники.
Для вивчення механізму впливу фосфатної плівки на трибокорозію
алюмінієвого сплаву Д16Т досліджено вплив інгібувальної композиції Zp1 (водний
3
3
3
розчин 15 г/дм H 3PO 4, 20 г/дм Zn(NO 3) 2, 15 г/дм Zn(BF 4) 2), яка використовується
для фосфатування поверхні алюмінієвих сплавів. Визначено вплив вмісту