Page 109 - Dys
P. 109
109
станцій. Такий режим навантаження трубопроводів у лабораторних умовах
моделювали циклічним навантаженням за високої асиметрії циклу
навантаження R = 0,6 – 0,9. За маневрених умов експлуатації нафто- та
газопроводів повністю переривається подача газу, а потім поновлюється його
постачання. Такий режим навантаження трубопроводів у лабораторних мовах
моделювали циклічним навантаженням за асиметрії циклу навантаження
R = 0,1. Характеристики циклічної та корозійно-циклічної тріщиностійкості
визначали на балкових призматичних зразках з боковим надрізом [189].
Випроби проводили за частоти навантаження 5 Гц у повітрі та 0,3 Гц у
середовищі. Об’єкт досліджень – сталь 17Г1С труби запасу. Зразки
навантажували в комірці з органічного скла, яка охоплювала робочу частину
зразка з тріщиною і була заповнена корозивним середовищем. Поліровані
стінки комірки давали можливість візуально відстежувати ріст утомної
тріщини. Довжину тріщини заміряли на обох бічних поверхнях зразка за
допомогою пересувного мікроскопа МБС-11, закріпленого на
мікрометричному механізмі, що дозволяло вимірювати довжину тріщини з
похибкою 0,01 мм. За базове середовище використали 0,01 N розчин NaHCO 3
3-
-
-
2-
з додатками аніонів Сl (0,005 N), CO 3 (0,005 N), PO 4 (0,005 N) та NO 3
(0,005 N) за природної аерації, а також дарований 0,01 N розчин NaHCO 3.
Випробуваннями у базовому 0,01 N розчині NaHCO 3 за потенціалу
корозії за Ecorr виявили, що він не спричиняє агресивного впливу на швидкість
росту тріщини практично у всьому дослідженому діапазоні розмаху
коефіцієнта інтенсивності напружень ΔК (рис. 4.12). Тому наступні
дослідження якісного та кількісного впливу складу розчину на швидкість
корозійно-втомної тріщини проводили тільки при високих рівнях асиметрії
циклу навантаження.
За випроб при R = 0,6 у повітрі асиметрія циклу спричиняє суттєве
зниження порогового розмаху ΔК th (рис. 4.13). і не впливає на нахил діаграми
втомного руйнування.