Page 334 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 334

334

                      Таким чином, отримані результати дослідження особливостей механізмів

               зношування  покриттів  із  ПД  90Х17РГС,  сформованих  за  використання  до-  і

               надзвукового        повітряного       струменю,       встановили,       що     їх    абразивна

               зносостійкість  визначається  і  розмірами  ламелей,  і  їх  складом,  і  орієнтацією

               стосовно напряму тертя. Показано, що ділянки темних ламелей з підвищеним

               вмістом  бору,  вуглецю  та  кисню  є  найефективнішим  чинником  стримування

               зносу (особливо, якщо вони орієнтовані перпендикулярно до напряму тертя).

                      Знос покриття в межах світлих ламелей, де переважають хром та залізо за

               нижчого  вмісту  бору,  кисню  і  вуглецю,  відбувається  або  за  механізмом

               класичного  механічного  зносу  шляхом  дряпання,  або  ж  за  механізмом

               схоплювання,  якщо  поверхнева  ламелей  тонка  і  піддається  пластичній

               деформації.  Таким  чином,  однозначно  показано  переваги  використання

               надзвукового  напилення  для  покращення  властивостей  покриттів  з  ПД  за  їх

               експлуатації в умовах зношування закріпленим абразивом.



                      7.7.7  Обґрунтування  методичного  підходу  до  вивчення  механізмів

               зношування

                      Особливості  механізмів  зношування  покриттів,  нанесених  методом

               електродугового  напилювання,  аналізували  за  їх  випробувань  в  умовах

               закріпленого  та  незакріпленого  абразиву  (рис.  7.43).  Для  цього  порівнювали

               ознаки зносу покриттів, нанесених СД (сталь 65Г) та ПД (ФМІ-2 та 70Х16Р3) за

               різної швидкості розпилювального потоку повітря (дозвукова за тиску 0,6 МПа

               та надзвукова –1,2 МПа).

                      Проведений  аналіз  показав  доцільність  підвищення  тиску  розпилюваль-

               ного потоку повітря, оскільки на поверхні зносу за випробувань закріпленим і

               не закріпленим абразивом виявили меншу кількість пошкоджень, спричинених

               вириванням ламелей (порівняння рис. 7.43в, г та рис. 7.43є, ж). Окрім цього, за


               однакової  надзвукової  швидкості  розпилення  дефекти  у  вигляді  крихких
               відколів  на  поверхні  зносу  покриття  із  суцільних  дротів  (рис.  7.43а,  д)  були


               істотно  глибшими  ніж  на  поверхнях,  отриманих  розпиленням  порошкових
   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339