Page 334 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 334
334
Таким чином, отримані результати дослідження особливостей механізмів
зношування покриттів із ПД 90Х17РГС, сформованих за використання до- і
надзвукового повітряного струменю, встановили, що їх абразивна
зносостійкість визначається і розмірами ламелей, і їх складом, і орієнтацією
стосовно напряму тертя. Показано, що ділянки темних ламелей з підвищеним
вмістом бору, вуглецю та кисню є найефективнішим чинником стримування
зносу (особливо, якщо вони орієнтовані перпендикулярно до напряму тертя).
Знос покриття в межах світлих ламелей, де переважають хром та залізо за
нижчого вмісту бору, кисню і вуглецю, відбувається або за механізмом
класичного механічного зносу шляхом дряпання, або ж за механізмом
схоплювання, якщо поверхнева ламелей тонка і піддається пластичній
деформації. Таким чином, однозначно показано переваги використання
надзвукового напилення для покращення властивостей покриттів з ПД за їх
експлуатації в умовах зношування закріпленим абразивом.
7.7.7 Обґрунтування методичного підходу до вивчення механізмів
зношування
Особливості механізмів зношування покриттів, нанесених методом
електродугового напилювання, аналізували за їх випробувань в умовах
закріпленого та незакріпленого абразиву (рис. 7.43). Для цього порівнювали
ознаки зносу покриттів, нанесених СД (сталь 65Г) та ПД (ФМІ-2 та 70Х16Р3) за
різної швидкості розпилювального потоку повітря (дозвукова за тиску 0,6 МПа
та надзвукова –1,2 МПа).
Проведений аналіз показав доцільність підвищення тиску розпилюваль-
ного потоку повітря, оскільки на поверхні зносу за випробувань закріпленим і
не закріпленим абразивом виявили меншу кількість пошкоджень, спричинених
вириванням ламелей (порівняння рис. 7.43в, г та рис. 7.43є, ж). Окрім цього, за
однакової надзвукової швидкості розпилення дефекти у вигляді крихких
відколів на поверхні зносу покриття із суцільних дротів (рис. 7.43а, д) були
істотно глибшими ніж на поверхнях, отриманих розпиленням порошкових