Page 32 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 32

30

            перевищували значення для цих ЕДП, але у парі з чавуном. Це зумовлено нижчою
            твердістю  бронзи  БрС  30,  порівняно  з  чавуном  СЧ  30.  У  процесі  фикційної
            взаємодії гострі виступи на поверхні ЕДП легко врізалися в контртіло усуваючи з
            його поверхні часточки бронзи, які втілювалися у покриття та заповнювали пори
            у ньому (рис. 28). Внаслідок цього шорсткість покриття зменшувалася, проте все
                                                                     ще залишалася суттєво вищою, ніж

                                                 Елемент  Мас.%      шліфованої  поверхні  сталі  65Г  чи
                                                     O       1.18    покриття  з  гальванічного  хрому
                             Спектр                 Cu      74.31    (рис. 29).
                                                    Pb      24.51
                                                  Всього    100.00         За     фрикційної         взаємодії
                                                                     свинцевого бабіту Б16 з покриттям

                                                                     із гальванічно нанесеним хромом в
                                                                     оливі  І-20  їх  схоплення  від-
                30 мкм
                  Рис. 28. Поверхня ЕДП з ПД 90Х17РГС                бувалося  навіть  за  невисоких
              (напилення за тиску 1,2 МПа) після фрикційної          питомих навантажень. На поверхні
                взаємодії з бронзою БрС 30 як контртілом у           покриття при цьому утворювалися
               мінеральній оливі І-20 та мікроспектральний           глибокі  вириви,  орієнтовані  в
                      аналіз відкладення в мікропорі.                напрямі  переміщення  контактую-

            чих поверхонь, а коефіцієнт тертя стрімко зростав навіть за Р = 4 МПа (рис. 28в),
            фактично блокуючи переміщення елементів в парі тертя. Найнижчий коефіцієнт
            тертя (0,0065) зафіксували за питомого навантаження до 10 МПа в парі тертя між
            сталлю  65Г  та  бабітом  Б16  (рис.  27в),  що  пояснили  мінімальною  шорсткістю
            шліфованої поверхні сталі 65 Г (рис. 29а).


                                                                       0.96
               0.48                                                     0.96
                                                                     0.96
                                                                     0.8
               0.36                                                     0.64
                                                                       0.64
                                                                     0.64
                                                                     0.48
                  0.24                                                0.32                              X
                                                                     0.32
                                                                    h, мкм
               h, мкм   0.12 0 0.98 1.12 1.26 1.4 1.54 1.68 1.82 1.96 2.1 2.24 2.38 2.52 2.66 2.8 2.94 3.08 3.22 3.36 3.5 3.64 3.78 3.92  X      h, мкм      0.32  0   0   1.1  1.32  1.54  1.76  1.98  2.2  2.42 2.64 2.86  3.08  3.3  3.52  3.74  3.96
                                                                     0.16
                                                                    -0.16     0
                                                                                                       l, мм
                                                                    -0.32
                                                                     -0.32
                                                                      -0.32
                                                                    -0.48
                                                                    -0.64
                                                                     -0.64
                                                                     -0.8
                  -0.12                                l, мм         -0.64
              -0.24
                                                                    -0.96
                                                                     -0.96
                                                                     -0.96
                                                                    -1.12
              -0.36                                                  -1.28
                                                                     -1.28
                                                                    -1.28
                                                                    -1.44
              -0.48                                                       -1.6
                                                                       -1.6
                                                                     -1.6
                 -0.6              а                                                 б
            Рис. 29. Шорсткість шліфованої поверхні сталі 65Г (а) та ЕДП з ПД 90Х17РГС, напиленого
                                               за надзвукового режиму (б).
                  Встановили,  що  коефіцієнти  тертя  ЕДП  з  ПД  90Х17РГС,  напилені  за  обох
            режимів  повітряного  струменю,  виявилились  нижчими,  ніж  для  гальванічно
            нанесеного  хрому  (рис.  27в).  За  найвищого  питомого  навантаження  (10  МПа)
            коефіцієнти тертя обох варіантів покриттів з ПД майже зрівнялися. Це зумовлено
            суттєвим  шаржуванням  поверхні  м’якого  бабіту  часточками  з  ЕДП  (рис.  30а).
            Оскільки твердість контртіла, виготовленого із бронзи БрС 30 була вищою, ніж з
            бабіту Б16, то його поверхня не шаржувалася продуктами зношування (рис. 30б).
            Тому  й  коефіцієнт  тертя  між  елементами  цієї  пари  за  ідентичних  питомих
            навантажень в зоні їх фрикційного зношування був дещо вищим (рис. 27б).
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37