Page 14 - Марков А
P. 14

12

       основними чинниками, які впливають на їх властивості є розмір карбідних включень
       та поруватість.
            Випробуваннями  на  зносостійкість  газотермічних  покриттів  за  різних  умов
       зношування  встановили,  що  за  тертя  жорстко  закріпленим  абразивом  (рис.  8а)
       зносостійкість покриттів зростає зі збільшенням розміру включень карбіду  VC. За
       наявності в них кобальту тенденція подібна, проте знос більший. Оскільки кобальт
       не  утворює  карбідів,  то  в  структурі  такого  покриття  формуються  пластичні
       включення на його основі.
            За  випробувань  незакріпленим  абразивом  (рис.  8б)  зносостійкість  покриттів

       зростала  зі  зменшенням  розмірів  карбіду  VC  і  додатково  підвищувалась  з


       додаванням до напилюваної порошкової суміші кобальту.


                   FeCr–VC
                   VC-FeCr            FeCr–VC–Co              35    VC-FeCr             FeCr–VC–Co
                                       VC-FeCrCo
                                                                                         VC-FeCrCo
                                                                      FeCr–VC
            8                                  HVOF                       HVOF
                          HVOF      PSCDV          а          30                                     б
                PSCDV                                             PSCDV
                                                                                              HVOF
                                                              25
           G, мг  6                                         G, мг  20               PSCDV
                         DGH                 DGH  JP5000      15           DGH   JP5000        DGH  JP5000

            4                 JP5000
                                                              10

                                                                    0,5   2    5       0,5    2    5
                 0,5   2     5        0,5   2    5                    d , мкм             d , мкм
                    d , мкм             d , мкм                         VC                  VC
                     VC                  VC
         Рис. 8 Зносостійкість покриттів на алюмінієвому сплаві В95, одержаних різними
                            методами напилення, за різних умов зношування:
                         а – жорстко закріпленим абразивом; б – незакріпленим

            Про  неоднозначний  вплив  розмірів  карбіду  VC  свідчать  результати  мікроме-
       ханічних досліджень (табл. 1). Встановили, що за наявності кобальту мікротвердість
       покриття,  модуль  пружності  та  напруження  розтягу  ІІ  роду  знижуються,  а  мікро-
                                                                             пластичність  підвищуєть-
          Таблиця 1 Мікромеханічні характеристики HVOF                       ся.  Тому  за  випробову-
                                  покриттів                                  вань  жорстко  закріпле-

                Характеристики               FeCr–VC  FeCr–VC–Co             ним абразивом, коли зно-
                                                                             шування          відбувається
        Мікротвердість Н Мейер, ГПа             13,5            11,4         шляхом  різання  поверхні
        Модуль пружності Е, ГПа                  220           177,1         абразивними  частинками,

        Ступінь мікропластичності               0,59            0,65         кобальт,      який     знижує
                                                                             мікротвердість  і  силу  рі-
        Напруження розтягу ІІ-го                                             зання  покриття  абразив-
        роду, ГПа                               2,60            1,96
                                                                             ними  частинками,  змен-

       шуватиме також його зносостійкість.
            Проте  за  випробовувань  незакріпленим  абразивом,  коли  зношування  відбу-
       вається  внаслідок  перекочування  частинок  абразиву  поверхнею  покриття,
       найчастіше реалізується втомний механізм зародження та поширення мікротріщин.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19