Page 35 - Міністерство освіти і науки України
P. 35

33

          (твердості), яке зумовлене високим вмістом вуглецю в колісній сталі, що відповідає
          статистичним  даним  експлуатації  реальних  залізничних  коліс.  При  цьому
          пошкодженість  однозначно  корелює  з  циклічною  в’язкістю  руйнування  колісної
          сталі за нормального відриву (ΔK ) та поперечного зсуву (ΔK                ІІ fc ). Їх можна вважати
                                                  І fc
          визначальним параметром цього процесу пошкоджуваності, на відміну від порогів
          втоми ΔK  і ΔK     ІI th .
                     І th
               6.  Оцінювання  впливу  хімічного  складу  і  структурно-фазового  стану
          розроблюваних  колісних  сталей  на  їх  роботоздатність  необхідно  проводити  на
          підставі  запропонованого  комплексу  механічних  характеристик,  зокрема  діаграм
          конструкційної міцності і експлуатаційної надійності (патент України № 106836) та

          нового  параметра  конструкційної  міцності  матеріалів  P = [ ‧K ‧K ]  (патент
                                                                                             th
                                                                                       В
                                                                                                   fc
          України № 105440), з урахуванням впливу експлуатаційних чинників.
               7. Графітизована доевтектоїдна сталь (мас %: 0,60 С; 0,90 Mn;  1,0 Si; 1,0 Cu;
          0,15 Al) після відпалу на зернистий перліт (границя міцності ~ 800 МПа) на відміну
                                                                                                            0
          від  традиційних  колісних  сталей  має  найнижчу  високотемпературну  (>500 C)
          пластичність, не схильна до окрихчення за низьких кліматичних температур (до  –
          40С), а негативний вплив корозивного середовища на її характеристики циклічної
          тріщиностійкості  відсутній.  Проте  її  низька  циклічна  в’язкість  руйнування  (K
                                                                                                              fc
          < 40…50 МПа∙√м) не відповідає вимогам до перспективних колісних сталей.
               8.  Твердорозчинне  зміцнення  за  рахунок  підвищеного  вмісту  кремнію  (до
          0,97%)  і  марганцю  (до  0,85%)  за  пониженого  вмісту  вуглецю  (до  0,58%)  сприяє
          підвищенню  опору  зношуванню  колісної  сталі,  проте  обумовлює  зниження  її
          циклічної тріщиностійкості і опору пошкоджуваності.
               9.  Оптимальне  поєднання  міцності  і  циклічної  тріщиностійкості  дисперсійно
                                                                                                      4
          зміцненої колісної сталі забезпечується за вмісту ванадію та азоту [V‧N]‧10  = 22%
          та температури аустенізації 950ºС і відпуску 550ºС, що відповідає максимальному
          значенню  параметра  конструкційної  міцності  матеріалів  P  при  знижені  вмісту
          вуглецю  з 0,63  до 0,57%. Така  сталь  забезпечує високий опір  пошкодженості, але
          низький опір зношуванню поверхні кочення модельного колеса.
               10.  Встановлено,  що  оптимальним  поєднанням  характеристик  міцності  та
          циклічної  тріщиностійкості,  опору  зношуванню  і  пошкоджуваності  володіють
          комплекснолеговані  сталі  з  поєднанням  твердорозчинного  та  дисперсійного
          зміцнення. Рекомендовано комплекснолеговану сталь з твердорозчинним (~1% Si і
                                                     4
          ~1% Mn) та дисперсійним ([V‧N]‧10  = 20…25%) зміцненням за пониженого вмісту
          вуглецю (0,52…0,53%) для дослідно-промислової перевірки з метою виготовлення
          залізничних коліс нового покоління.

               11. Підвищення циклічної тріщиностійкості зони термічного впливу ремонтної
          наплавки залізничних коліс досягається формуванням у цій зоні змішаної структури
          верхнього і нижнього бейніту (~66%) та мартенситу (~34%) і витримкою 2…3 год,
          перериваючи  охолодження  сталі  при  100ºС,  тобто  за  температури  між  точками
          початку  (M )  і  кінця  (M )  мартенситного  перетворення.  Така  витримка  сприяє
                        s
                                          f
          зростанню  порога  втоми  зразка  з  тріщиною  в  1,6  рази,  циклічної  в’язкості
          руйнування – в 1,8 рази за практично незмінної міцності. Це спричинено падінням в
          ~ 1,5 рази напружень ІІ роду в об’ємі рейок бейніту та мартенситу (патент України
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40