Page 34 - Міністерство освіти і науки України
P. 34

32

                                                    ВИСНОВКИ

               На  підставі  виконаних  досліджень,  викладених  у  дисертації,  з  позицій
          структурної  механіки  втомного  руйнування  сформульовані  та  обґрунтовані
          рекомендації  в  галузі  матеріалознавства,  які  забезпечують  вирішення  важливої
          науково-технічної  проблеми  підвищення  надійності  і  довговічності  високоміцних
          залізничних  коліс.  Запропоновано  нову  концепцію  створення  сталей  для
          забезпечення  високого  опору  зношуванню  і  пошкоджуваності  поверхні  кочення
          коліс, розроблено вимоги до комплексу механічних характеристик таких сталей та
          обґрунтовано хімічний склад сталі для залізничних коліс нового покоління, а також
          режим термічної обробки їх ремонтних наплавок, що відображено у висновках.
               1.       Для  мінімізації  негативного  впливу  експлуатаційних  чинників  на
          ресурсні характеристики колісних сталей і довговічність високоміцних залізничних
          коліс  запропоновано  нову  концепцію  створення  колісних  сталей,  згідно  якої
          необхідні  нові  сталі  з  пониженим  вмістом  вуглецю  для  підвищення  температури
          аустенізації  (зменшення  схильності  до  мартенситного  перетворення),  а  також

          циклічної тріщиностійкості (K > 80 МПа∙√м), яка визначає тріщиноутворення на
                                                 fc
          поверхні  кочення,  забезпечуючи  їх  високоміцний  стан  твердорозчинним  та
          дисперсійним зміцненням.
               2.       Схильність  до  утворення  повзунів  на  поверхні  кочення  коліс
                                                                             º
          підвищується з ростом високотемпературної (вище 500 С) пластичності (відносного
          видовження)  сталей.  Стрімкіший  ріст  пластичності,  зумовлений  розчиненням
          карбонітридів  ванадію  в  сталі  марки  Т,  забезпечує  сприятливіші  умови  для
          утворення дефектів типу повзун на поверхні кочення коліс типу КП-Т порівняно з
          колесами  типу  КП-2.  Підвищений  опір  формуванню  повзунів  спричиняє  також
          твердорозчинне  кремнієм  (~  1%)  і  марганцем  (~  1%)  та  дисперсійне  ванадієм  (~
          0,17%) і азотом (~ 0,013%) зміцнення колісних сталей.
               3.  Негативний  вплив  корозивного  середовища  (дистильована  вода  та  3,5%-му
          водний  розчин  NaCl)  на  поріг  втоми  K   та  циклічну  в’язкість  руйнування  K
                                                             th
                                                                                                              fc
          сталей  марок  2  і  Т  незначний.  Проте  відомо,  що  схильність  до
          низькотемпературного окрихчення зростає з підвищенням вмісту вуглецю в колісній
                                         0
          сталі: при температурі -40 С значення K  сталі марки Т (0,66%С) в 1,7 рази менше,
                                                            fc
          ніж сталі марки 2 (0,58%С).
               4. За впливу термосилових чинників в зоні контакту під час гальмування, коли

          перлітна  структура  трансформується  в  мартенситну,  вихідні  стискальні  залишкові
          напруження  ІІ  роду  змінюються  на  розтягальні  тим  сильніше,  що  вищі  вміст
          вуглецю в сталі та швидкість її охолодження. В сталі марки Т порівняно зі сталлю
          марки  2  ці  процеси  зумовлюють  інтенсивнішу  реалізацію  низькоенергоємного
          відкольного  міжзеренного  механізму  руйнування  за  циклічного  навантаження  і
          нижчі  характеристики  циклічної  тріщиностійкості:  порогу  втоми  K   у  2,4  рази;
                                                                                               th
          циклічної в’язкості руйнування K  в 1,7 рази. Твердорозчинне зміцнення колісних
                                                    fc
          сталей  за  вмісту  0,58…0,60%  вуглецю  у  цьому  випадку  спричиняє  зниження
          циклічної в’язкості руйнування порівняно зі сталлю марки Т.
               5.  Показано,  що  пошкоджуваність  поверхні  кочення  модельних  коліс  при
          контактно-втомному дослідженні пари колесо-рейка зростає з підвищенням міцності
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39