Page 15 - 2
P. 15
15
У процесі експлуатації нафтопроводів можливі технологічні та аварійні
відключення насосних агрегатів або зміна режиму їх роботи. Викликані цим
коливання тиску в трубопроводі призводять до циклічної зміни напружень у
тілі труби, під дією яких за наявності агресивних середовищ розвивається
корозійно-втомне руйнування. Особливо актуальним це є для бурових
платформ для видобутку вуглеводнів [19-22], оскільки саме вони зазнають
циклічних навантажень від удару хвиль, вібрації механізмів, дії вітру.
Вібрації механізмів спричинюють багатоциклову, а удари хвиль і дія вітру –
малоциклову втому. Враховуючи, що частота навантажень від ударів хвиль
становить 0,17 Гц [23], можна вважати, що воно працює в умовах
малоциклового асиметричного навантаження, а вклад статичної і циклічної
складових в руйнування буде визначатися коефіцієнтом асиметрії,
відповідно, середнім навантаженням циклу [24].
Аналіз численних експериментальних даних та запропонованих
механізмів корозійного розтріскування (КР) і корозійної втоми вказують на
однакову електрохімічну природу цих процесів з відмінностями,
характерними для циклічного навантаження [25, 26]. Вважається, що
головними чинниками, відповідальними за руйнування і при КР, і при
корозійній втомі, є адсорбційне зниження міцності, локальне електрохімічне
розчинення та водневе окрихчення [76]. Залежно від хімічного складу,
механічних характеристик, термічної обробки сталі, виду навантаження і
властивостей середовища питома вага в зародженні та розвитку тріщини
кожного з цих чинників може змінюватися в широких межах. Але
ототожнювати ці два види руйнування, як це роблять деякі дослідники,
помилково, вважає автор [27]. Дійсно, КР протікає лише в специфічних
середовищах. Зараз відомо понад 220 таких систем «метал-середовище» зі
схильністю металу до КР [28], на відміну від корозійної втоми, для якої
число аналогічних систем набагато більше. Тому, досліджуючи взаємовплив
КР і корозійної втоми, слід розглядати, як мінімум, два типи таких систем: зі