Page 14 - Microsoft Word - avtoref_Винар_друк
P. 14
12
У четвертому розділі наведено результати дослідження впливу зовнішньої
поляризації сплаву Д16Т та сталі 08Х18Н10Т на їх трибокорозію. Показано
(рис.8), що під час фрикційній взаємодії сплаву Д16Т із корундовою кулькою у
кислому дощі за зворотно-поступального руху змінюється характер катодних
процесів. На ділянці від потенціалу корозії до -1,200 В (потенціал свіжооновленої
поверхні) спостерігається осциляція
струмів, оскільки існує локальна зміна
катодно-анодних процесів на деформованій
поверхні, що свідчить про утворення та
руйнування вторинних структур. За
потенціалу нижче -1,200 В воднева
деполяризація блокує утворення плівок
через приповерхневе підлужнення зони
взаємодії. За анодної поляризації фрикційна
взаємодія викликає зростання струмів
Рис. 8. Поляризаційні криві сплаву корозії у ~5 разів.
Д16Т у кислому дощі: 1 – стаціонарні Встановлено (рис.9), що катодна
умови;2 – під час тертя поляризація призводить до зменшення
(Р=1Н, кулька Al 2O 3) втрат сплаву Д16Т за трибокорозії, що
пов’язано із гальмуванням корозійних
процесів. Максимальне зниження відбувається за потенціалу свіжооновленої
поверхні (-1,200В). Зі зміщенням потенціалу поляризації у від’ємний бік
гальмується електрохімічна корозія та інтенсифікується виділення водню у зоні
фрикційної взаємодії, що сприяє приповерхневому підлужненню середовища.
Підсилюється хімічна корозія, що призводить до підвищення втрат матеріалу під час
трибокорозії. Поляризація впливає і на зміну середніх значень коефіцієнта тертя:
анодна, інтенсифікуючи корозійні процеси, пришвидшує утворення гідроксидів
алюмінію, які знижують адгезійну взаємодію контактуючих поверхонь тіл тертя;
катодна поляризація змінює його значення несуттєво, що свідчить за його
нечутливість до зміни механізму корозії.
а б
Рис.9. Залежність ширини треку (а) та коефіцієнта тертя (б) від потенціалу
полязизації сплаву Д16Т під час тертя у кислому дощі в контакті з керамічною кулькою
1 – поляризаційна крива сплаву Д16Т при трибокорозії; 9а (2) – ширина доріжки
тертя; 9б (2) – середнє значення коефіцієнта тертя.