Page 7 - Кулик В.В.
P. 7
7
5. Вперше встановлено, що оптимальне поєднання міцності і
циклічної тріщиностійкості дисперсійно зміцненої колісної сталі
4
забезпечується за вмісту ванадію та азоту [V‧N]‧10 = 22% та температури
аустенізації 950ºС і відпуску 550ºС, що відповідає максимальному значенню
нового параметра конструкційної міцності матеріалів P = [ ‧K ‧K ] при
fc
th
В
знижені вмісту вуглецю з 0,63 до 0,57%. Така сталь забезпечує високий опір
пошкодженості, але низький опір зношуванню поверхні кочення модельного
колеса.
6. Виявлено, що твердорозчинне зміцнення за рахунок підвищеного
вмісту кремнію (до 0,97%) і марганцю (до 0,85%) за пониженого вмісту
вуглецю (до 0,58%) сприяє підвищенню опору зношуванню, проте
обумовлює зниження циклічної тріщиностійкості, у тому числі після
термосилового впливу під час гальмування. Встановлено, що оптимальним
поєднанням характеристик міцності і циклічної тріщиностійкості та опору
зношуванню і пошкоджуваності володіють комплекснолеговані сталі з
твердорозчинним та дисперсійним зміцненням.
7. Вперше показано, що підвищення циклічної тріщиностійкості
зони термічного впливу ремонтної наплавки залізничних коліс досягається
формуванням у цій зоні змішаної структури бейніту і мартенситу та
ізотермічною витримкою за температури між точками початку (M ) і кінця
s
(M ) мартенситного перетворення. Така витримка сприяє зростанню порога
f
втоми зразка з тріщиною в 1,6 рази, циклічної в’язкості руйнування – в 1,8
рази за практично незмінної міцності, що спричинено падінням в ~ 1,5 рази
залишкових напружень ІІ роду в об’ємі рейок бейніту та мартенситу. При
цьому відома і модифікована Q-n-P-обробки менш ефективні.
Практична цінність отриманих результатів.
1. Спроектовано та виготовлено випробувальний стенд, який дає
змогу моделювати пошкодження поверхні кочення коліс в умовах контактної
втоми. Розроблена методологія і засоби дозволяють достовірно прогнозувати
роботоздатність залізничних коліс за результатами лабораторних