Page 7 - Кулик В.В.
P. 7

7

                         5.     Вперше  встановлено,  що  оптимальне  поєднання  міцності  і

                  циклічної      тріщиностійкості         дисперсійно        зміцненої      колісної      сталі

                                                                                  4
                  забезпечується  за  вмісту  ванадію  та  азоту  [V‧N]‧10   =  22%  та  температури
                  аустенізації 950ºС і відпуску 550ºС, що відповідає максимальному значенню

                  нового  параметра конструкційної  міцності матеріалів  P = [ ‧K ‧K ]  при
                                                                                                        fc
                                                                                                  th
                                                                                            В
                  знижені вмісту вуглецю з 0,63 до 0,57%. Така сталь забезпечує високий опір
                  пошкодженості, але низький опір зношуванню поверхні кочення модельного

                  колеса.

                         6.     Виявлено, що твердорозчинне зміцнення за рахунок підвищеного

                  вмісту  кремнію  (до  0,97%)  і  марганцю  (до  0,85%)  за  пониженого  вмісту

                  вуглецю  (до  0,58%)  сприяє  підвищенню  опору  зношуванню,  проте

                  обумовлює  зниження  циклічної  тріщиностійкості,  у  тому  числі  після

                  термосилового  впливу  під  час  гальмування.  Встановлено,  що  оптимальним

                  поєднанням  характеристик  міцності  і  циклічної  тріщиностійкості  та  опору

                  зношуванню  і  пошкоджуваності  володіють  комплекснолеговані  сталі  з

                  твердорозчинним та дисперсійним зміцненням.

                         7.     Вперше  показано,  що  підвищення  циклічної  тріщиностійкості

                  зони  термічного  впливу  ремонтної  наплавки  залізничних  коліс  досягається

                  формуванням  у  цій  зоні  змішаної  структури  бейніту  і  мартенситу  та


                  ізотермічною  витримкою  за  температури  між  точками  початку  (M )  і  кінця
                                                                                                    s
                  (M )  мартенситного  перетворення.  Така  витримка  сприяє  зростанню  порога
                     f

                  втоми зразка з тріщиною в 1,6 рази, циклічної в’язкості руйнування – в 1,8
                  рази за практично незмінної міцності, що спричинено падінням в ~ 1,5 рази


                  залишкових  напружень  ІІ  роду  в  об’ємі  рейок  бейніту  та  мартенситу.  При
                  цьому відома і модифікована Q-n-P-обробки менш ефективні.


                         Практична цінність отриманих результатів.

                         1.     Спроектовано  та  виготовлено  випробувальний  стенд,  який  дає

                  змогу моделювати пошкодження поверхні кочення коліс в умовах контактної

                  втоми. Розроблена методологія і засоби дозволяють достовірно прогнозувати

                  роботоздатність        залізничних       коліс     за    результатами        лабораторних
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12