Page 5 - Кулик В.В.
P. 5
5
4
азоту [V‧N]‧10 = 22% та температури аустенізації 950ºС і відпуску 550ºС, що
відповідає максимальному значенню параметра конструкційної міцності
матеріалів P при знижені вмісту вуглецю з 0,63 до 0,57%. Така сталь
забезпечує високий опір пошкодженості, але низький опір зношуванню
поверхні кочення модельного колеса.
Встановлено, що оптимальним поєднанням характеристик міцності та
циклічної тріщиностійкості, опору зношуванню і пошкоджуваності
володіють комплекснолеговані сталі з поєднанням твердорозчинного та
дисперсійного зміцнення. Рекомендовано комплекснолеговану сталь з
4
твердорозчинним (~1% Si і ~1% Mn) та дисперсійним ([V‧N]‧10 = 20…25%)
зміцненням за пониженого вмісту вуглецю (0,52…0,53%) для дослідно-
промислової перевірки з метою виготовлення залізничних коліс нового
покоління.
Підвищення циклічної тріщиностійкості зони термічного впливу
ремонтної наплавки залізничних коліс досягається формуванням у цій зоні
змішаної структури верхнього і нижнього бейніту (~66%) та мартенситу
(~34%) і витримкою 2…3 год, перериваючи охолодження сталі при 100ºС,
тобто за температури між точками початку (M ) і кінця (M ) мартенситного
f
s
перетворення. Така витримка сприяє зростанню порога втоми зразка з
тріщиною в 1,6 рази, циклічної в’язкості руйнування – в 1,8 рази за
практично незмінної міцності. Це спричинено падінням в ~ 1,5 рази
напружень ІІ роду в об’ємі рейок бейніту та мартенситу (патент України №
105440). При цьому відома і модифікована Q-n-P-обробки менш ефективні.
Рекомендації для підвищення циклічної тріщиностійкості зони
термічного впливу наплавок включено у технічний регламент ремонту
залізничних коліс, розроблений в ІЕЗ НАН України.
На основі отриманих результатів досліджень сформульовано відомчий
нормативний документ “Додаткові вимоги до сталей суцільнокатаних
високоміцних залізничних коліс”. Розроблені нормативи служать основою