Page 7 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 7

5

          утворювалися  нанорозмірні  (50...150  нм)  виділення  боридів  титану,  хрому  та
          заліза,  що  забезпечило  підвищення  твердості  та  зносостійкості  покриттів.  Для
          повного сплавлення компонентів шихти та оболонки ПД до його шихти додавали
          1  мас.%  суміші  легкоплавких  порошків  евтектичного  складу  (FeSi  +  FeMn  +
          В 2О 3), що забезпечило отримання гомогенних покриттів з наперед передбаченим
          структурно-фазовим складом.
               6.  Вперше встановлено, що використання для електродугового напилювання
          покриттів  із  порошкових  дротів  системи  легування  Fe-Cr-Si-Mn-B-C  із
          екзотермічною  шихтою  дало  змогу  підвищити  температуру  диспергованих
                                                         о
          краплин  розплаву  від  1800  до  2500 С,  що  забезпечило  розплавлення  цими
          краплинами  природної  поверхневої  плівки  Al 2O 3  на  алюмінієвих  сплавах  та  їх
          зварювання  із  алюмінієвою  основою,  внаслідок  чого  міцність  зчеплення  між
          покриттям і основою зросла на 50%.
               Практичне значення одержаних результатів:
          1.  Розроблено низку ПД системи легування Fe-Cr-Si-Mn-B-C із екзотермічною
            шихтою на основі порошків карбіду бору, ферохрому, феротитану та заліза, що
            забезпечило  протікання  екзотермічних  реакцій  між  компонентами  шихти.  За
            результатами  експериментальних  досліджень  та  дослідно-промислових
            перевірок, здійснених на реальних виробах різних підприємств, запропоновано
            три склади порошкових дротів для відновлення деталей типу «вал»:
              ПД  90Х6ГС  –  покриття  з  твердістю  (450...600)  HV 0,3  для  відновлення
                посадкових місць під підшипники, втулки, шестерні та будь-яких деталей
                типу «вал», що експлуатуються у відносно легких (без доступу абразиву)
                умовах;
              ПД  90Х6РГС  –  покриття  з  твердістю  (800...1000)  HV 0,3  для  відновлення
                деталей типу «вал», що експлуатуються у складних (з доступом абразиву)
                умовах;
              ПД  90Х17РГС –  покриття з твердістю (850...1000) HV 0,3 для  відновлення
                деталей  типу  «вал»,  що  експлуатуються  у  надскладних  (з  доступом  і
                абразиву, і корозивного середовища) умовах.
          2.  Розроблено  конструкцію  соплової  системи  металізатора  для  реалізації
            надзвукового  режиму  напилювання  покриттів  на  основі  подвійного  сопла
            Лаваля.  Завдяки  цьому  отримали  надзвуковий  повітряний  струмінь  з  числом
            Маха  2  із  підвищеним  тиском  повітряного  струменю  від  0,6  до  1,2  МПа,  що
            забезпечило збільшення його швидкості у 2 рази (від 300 до 600 м/с).
          3. Розроблено технологічний регламент відновлення деталей типу «вал» методом
            електродугового  напилювання  покриттів  із  порошкових  дротів  системи
            легування  Fe-Cr-Si-Mn-B-C  для  потреб  сільськогосподарської,  харчоперероб-
            ної, комунальної, транспортної та оборонної галузей.
          4.  Відновлені  деталі  типу  «вал»  з  напиленими  електродуговими  покриттями  із
            розроблених ПД пройшли дослідно-промислову апробацію та впроваджені на
            підприємствах України: ПП «Оліяр», «Львівський центр механізації колійних
            робіт» АТ «Українська залізниця», ТОВ «Антикор-Дніпро», ПрАТ “Компанія

            Ензим”, ПАТ “Кохавинська паперова фабрика”, ТОВ «Надійні технології», ДП
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12