Page 7 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 7
5
утворювалися нанорозмірні (50...150 нм) виділення боридів титану, хрому та
заліза, що забезпечило підвищення твердості та зносостійкості покриттів. Для
повного сплавлення компонентів шихти та оболонки ПД до його шихти додавали
1 мас.% суміші легкоплавких порошків евтектичного складу (FeSi + FeMn +
В 2О 3), що забезпечило отримання гомогенних покриттів з наперед передбаченим
структурно-фазовим складом.
6. Вперше встановлено, що використання для електродугового напилювання
покриттів із порошкових дротів системи легування Fe-Cr-Si-Mn-B-C із
екзотермічною шихтою дало змогу підвищити температуру диспергованих
о
краплин розплаву від 1800 до 2500 С, що забезпечило розплавлення цими
краплинами природної поверхневої плівки Al 2O 3 на алюмінієвих сплавах та їх
зварювання із алюмінієвою основою, внаслідок чого міцність зчеплення між
покриттям і основою зросла на 50%.
Практичне значення одержаних результатів:
1. Розроблено низку ПД системи легування Fe-Cr-Si-Mn-B-C із екзотермічною
шихтою на основі порошків карбіду бору, ферохрому, феротитану та заліза, що
забезпечило протікання екзотермічних реакцій між компонентами шихти. За
результатами експериментальних досліджень та дослідно-промислових
перевірок, здійснених на реальних виробах різних підприємств, запропоновано
три склади порошкових дротів для відновлення деталей типу «вал»:
ПД 90Х6ГС – покриття з твердістю (450...600) HV 0,3 для відновлення
посадкових місць під підшипники, втулки, шестерні та будь-яких деталей
типу «вал», що експлуатуються у відносно легких (без доступу абразиву)
умовах;
ПД 90Х6РГС – покриття з твердістю (800...1000) HV 0,3 для відновлення
деталей типу «вал», що експлуатуються у складних (з доступом абразиву)
умовах;
ПД 90Х17РГС – покриття з твердістю (850...1000) HV 0,3 для відновлення
деталей типу «вал», що експлуатуються у надскладних (з доступом і
абразиву, і корозивного середовища) умовах.
2. Розроблено конструкцію соплової системи металізатора для реалізації
надзвукового режиму напилювання покриттів на основі подвійного сопла
Лаваля. Завдяки цьому отримали надзвуковий повітряний струмінь з числом
Маха 2 із підвищеним тиском повітряного струменю від 0,6 до 1,2 МПа, що
забезпечило збільшення його швидкості у 2 рази (від 300 до 600 м/с).
3. Розроблено технологічний регламент відновлення деталей типу «вал» методом
електродугового напилювання покриттів із порошкових дротів системи
легування Fe-Cr-Si-Mn-B-C для потреб сільськогосподарської, харчоперероб-
ної, комунальної, транспортної та оборонної галузей.
4. Відновлені деталі типу «вал» з напиленими електродуговими покриттями із
розроблених ПД пройшли дослідно-промислову апробацію та впроваджені на
підприємствах України: ПП «Оліяр», «Львівський центр механізації колійних
робіт» АТ «Українська залізниця», ТОВ «Антикор-Дніпро», ПрАТ “Компанія
Ензим”, ПАТ “Кохавинська паперова фабрика”, ТОВ «Надійні технології», ДП