Page 3 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 3

1
                                   ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ
                  Актуальність теми. Двофазні титанові сплави завдяки притаманному їм ком-
            плексу фізико-механічних і корозійних властивостей є широковживаними матеріа-
            лами для вітчизняного авіабудування. Обсяг їх застосування в деталях агрегатів по-
            вітряних суден транспортної категорії, де економія розмірів і маси є однією із осно-
            вних вимог під час конструювання, постійно зростає. Для прикладу, заміна стальних
            конструкцій шасі літака марки Ан-124 на конструкції з титанового сплаву ВТ22 до-
            зволила забезпечити вищий ресурс стійок шасі та збільшити вагову ефективність за-
            стосування на 10…15%.
                  Проте  низькі  триботехнічні  характеристики  титанових  сплавів  унеможливлю-
            ють їх використання у трибоспряженнях без додаткового поверхневого оброблення,
            а, відтак, обумовлюють необхідність розроблення ефективних методів поверхневого
            зміцнення. Перспективним, ефективним і економічно виправданим методом підви-
            щення триботехнічних характеристик є газове азотування. Значний вклад у розвиток
            цього методу поверхневого зміцнення внесли як вітчизняні, так і зарубіжні вченні:
            В. Г.Каплун,  С. С. Кипарисов,  М. В. Кіндрачук,  Ю. М. Лахтін,  П. В. Назаренко,
            І. М. Пастух,  І. М. Погрелюк,  Г. В. Самсонов,  В. М. Федірко,  T. Bell,  S. Malinov,
            E. Rolinski, A. A. Zhecheva та інші.
                  У роботах В. М. Федірка, І. М. Погрелюк та Т. М. Кравчишина реалізовано ідею

            сумістити в одному технологічному циклі газове азотування та зміцнювальне термі-
            чне  оброблення  (ЗТО)  з  метою  підвищення  зносостійкості  поверхневого  шару  за
            збереження рівня об’ємного зміцнення двофазного титанового сплаву ВТ22. Однак
            параметри  ЗТО,  які  відповідають  за  структурно-фазові  перетворення  у  сплаві,  що
            забезпечує рівень його механічних характеристик, обмежують температурно-часові
            параметри газового азотування. Для отримання регламентованих як об’ємних, так і
            поверхневих характеристик сплаву необхідно інтенсифікувати азотування, що дасть
            можливість  знизити  температурно-часові  параметри  термодифузійного  насичення
            азотом до таких, які відповідають ЗТО.
                  Тому питання інтенсифікації азотування титанового сплаву ВТ22 набуває особ-
            ливої актуальності, в тому числі за рахунок попереднього модифікування структури
            шляхом холодного поверхневого пластичного деформування (ХППД), для отриман-
            ня регламентованих поверхневих та об’ємних характеристик сплаву, а, відтак, і на-
            лежного  рівня  його  зносостійкості.  Саме  на  вирішення  цієї  актуальної  науково-
            технічної задачі і спрямована представлена дисертаційна робота.

                  Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дослідження за
            темою  дисертаційної  роботи  виконано  у  відділі  матеріалознавчих  основ  інженерії
            поверхні Фізико-механічного інституту ім. Г. В. Карпенка НАН України за планами
            тем відомчого замовлення НАН України, в яких автор був виконавцем: «Розробка
            технології формування деформаційно-дифузійних зміцнених шарів на поверхні де-
            талей гідроциліндрів з титанового сплаву ВТ22 для забезпечення підвищеного рівня
            службових  характеристик»  Програми  «Проблеми  ресурсу  і  безпеки  експлуатації
            конструкцій,  споруд  та  машин  (РЕСУРС)»  (№№  держреєстрації  0113U004209,
            0115U004001; 2013–2015 рр.); «Розроблення технології комбінованого деформацій-
            но-дифузійного модифікування поверхневих шарів конструкційних елементів авіа-
            ційної техніки з титанових сплавів» Програми «Надійність і довговічність матеріа-
            лів,  конструкцій,  обладнання  та  споруд  (РЕСУРС-2)»  (№№  держреєстрації
            0116U006333, 0117U000713, 0118U000467, 0119U101189; 2016-2020 рр.)
   1   2   3   4   5   6   7   8