Page 203 - Кулик В.В.
P. 203
203
утворення повзунів на поверхні кочення колеса під час гальмування [343]:
вона зростає, що вищі значення . Тому в окремих стандартах на високоміцні
колісні сталі регламентують високотемпературні значення механічних
характеристик (позиція 10 в табл. 4.5). Проте тут, на наш погляд, обмеження
значення повинно бути протилежним (< 20%).
Досліджуючи вплив підвищеного вмісту кремнію і марганцю (0,60% С,
0,80% Mn, 0,94% Si – сталь марки К1 проти 0,66% С; 0,79% Mn; 0,33% Si –
сталь марки Т) на температурні залежності границі міцності (рис. 4.18а) і
B
пластичності (відносного видовження ) (рис. 4.18в) колісних сталей
встановлено, що границя міцності сталі марки К1 нижча на 9…13% проти
B
сталі марки Т в усьому інтервалі температур дослідження (до 800°С) (рис.
4.18а крива 1 проти кривої 4), при цьому зміна відносного видовження для
обох сталей є не настільки однозначна. За температури випробувань від
кімнатної до 500°С різниця між ними практично відсутня, а починаючи від
температури 600°С сталь марки Т більш схильна до пластифікації (в 1,46
рази) (рис. 4.18в) [423].
Оцінюючи вплив подальшого підвищення вмісту кремнію і марганцю
(0,58% С, 0,85% Mn, 0,97% Si – колісна сталь марки К2) констатовано, що
границя міцності за кімнатної температури випробувань, практично не
B
змінюється, проте вже за температури випробувань 500°С ця сталь
випереджає сталь марки Т на 5%, а за температури випробувань 700°С – в 1,5
рази. Ще позитивніший ефект такого підвищення вмісту кремнію і марганцю
спостерігається при дослідженні зміни відносного видовження. Так за
температури 600°С сталь марки Т поступається цій сталі в 1,91 рази [423].
Cталь (К2) з вмістом 0,58% С, 0,85% Mn, 0,97% Si переважає також
сталь марки 2 (0,58% С; 0,64% Mn; 0,34% Si) за границею міцності – на
B
10% за кімнатної та в 1,5 рази за високих температур випробувань (500°С) та
вона (К2) є менш схильна до пластифікації (в 1,3 рази) порівняно зі сталлю
марки 2.