Page 35 - Microsoft Word - avtoref_Винар_друк
P. 35

33

            негативний вплив водневого чинника за трибокорозії проявляється у більшій мірі зі
            збільшенням  твердості  нікелевих  електрохімічних  композиційних  покриттів
            cистеми  Ni-B  після  термічної  обробки,  що  пов’язано  зі  зменшенням  когезійної
            міцності між структурними складовими покриття. Вперше показано, що сумісна дія
            наводнювання  та  тертя  пришвидшує  дифузійні  процеси  в  аморфному  нікель-
            фосфорному  покритті,  що  сприяє  утворенню  у  поверхневих  шарах  зміцнювальної
            фази Ni 3P, яка підвищує його зносотривкість.
               8.  Показано,  що  висока  корозійна  тривкість  та  твердість  наплавлених
            плазмопорошковим  методом  покриттів  не  визначає  їх  опір  рунування  за  умов
            корозійно-механічного зношування. Для наплавок на основі заліза, нікелю та заліза-
            нікелю  у  корозивних  середовищах  зі  зростанням  рН  підвищується  корозійна
            тривкість,  однак  на  25-30%  знижується  опір  трибокорозії,  який  визначається
            природою вторинних структур в зоні тертя.
               9.  Встановлено,  що  додавання  до  композиту  ВН20  графіту  (2-4%)  з  метою
            підвищення триботехнічних характеристик за сухого тертя знижує його опір корозії
            та трибокорозії у 2-2,5 рази. Виявлено зниження швидкості корозії та інтенсивності
            корозійно-механічного  зношування  на  10-12%  у  3%-му  розчині  NaCl  за
            модифікування  нікелевої  матриці  карбідами  хрому  (1%Сr 3C 2).  Показано,  що  зі
            зростанням рН розчину  від 2,5 до 9,9 корозійна  тривкість сплавів системи WC-Ni
            зростає та підвищується опір трибокорозії у 2-3рази.
               10. Показано, що застосування хроматів, які є ефективними інгібіторами корозії,
            через  формування  конверсійних  плівок  на  алюмінієвому  сплаві  прискорює  його
            трибокорозію  на  ~40%.  Вторинні  структури  в  середовищі  хроматів  служать
            абразивом у зоні фрикційної взаємодії, що погіршує триботехнічні характеристики,
            значення  яких  суттєво  більші  за  тертя  без  мащення.  Натомість  фосфати  цинку  на
            ~30%  підвищують  стійкість  алюмінієвого  сплаву  Д16Т  до  корозійно-механічного
            зношування  внаслідок  утворення  пластичних  вторинних  структур,  на  швидкість
            формування яких впливають механічний та електрохімічний чинники.
               11. Встановлено, що додатки наночастинок срібла та малорозчинних фосфатів до
            водних середовищ та мастил підвищують трибологічну та трибокорозійну поведінку
            у парах тертя сталь 20-ШХ15 на ~35%. Запропоновано склад мастильних матеріалів
            з додатками наночастинок, що використовують у вузлах бурових доліт та знижують
            їх зношування.
               12. Результати  роботи  впроваджені  на  підприємствах  України,  зокрема  на  ПАТ
            «Конотопський  арматурний  завод»,  ТОВ  «Універсальна  бурова  техніка»  та
            державному науково-виробничому підприємстві “Алкон-твердосплав”.

                        СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЇ
                  1.      Contradictory Effect of Chromate Inhibitor on Corrosive Wear of Aluminium
            Alloy / V.I. Pokhmurskii, I.M. Zin, V.A.Vynar, L.M. Bily. Corrosion Science. 2011. Vol.
            53. P. 904–908.
                  2.      Vynar V.A. Dovhunyk V.M., Student M.M. Methodical specific features of
            tribocorrosion investigations. Materials Science. 2011. Vol. 46, №. 5. P. 633–639.
                  3.      Corrosive  wear  of  aluminium  alloy  in  the  presence  of  phosphate  /
            V.I.  Pokhmurskii,  I.M.  Zin,  V.A.  Vynar,  O.P.  Khlopyk,  L.M.  Bily.  Corrosion
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40