Page 10 - Krechkovska_avtoref
P. 10

8
       відносні  похибки  визначення  порогового  розмаху  КІН,  характеристик  міцності  та
       пластичності, ударної в’язкості, твердості та інформативних ознак деградації сталей
       на металографічних і фрактографічних зображеннях не перевищувала 2…7 %.

              У  третьому  розділі  досліджено  металографічні  і  фрактографічні  ознаки  де-
       градації та встановлено їх зв'язок з механічними властивостями вуглецевих сталей
       елементів конструкцій кінця ХІХ–початку ХХ сторіч.                Таблиця 1. Хімічний склад ста-
              Аналізували  сталі  з  елементів  таких  конструк-          лей елементів конструкцій та їх
       цій як водонапірна вежа у Миколаєві (1906 р., сталь 1                    сучасних прототипів
       і  1944 р.,  сталь  2  у  табл. 1)  та  Аджигольський  маяк  Позн.  Вміст елементів, мас. %
       (1911 р., сталь 3), залізничний вокзал (1855–1870 рр.,             сталі  C     Si  Mn  S        P
       сталь  4),  та  мости  Пісковий  (1861 р.,  сталь  5)  і             1  0,28 0,006 0,48 0,043  0,019
                                                                            2  0,34  0,27  0,64 0,066  0,038
       Центрально–Поморський (1885 р., сталь 6) у Вроцлаві                  3    0,1  0,002 0,46  0,02  0,004
       та портальний кран (1985 р., сталь 7). За вмістом вуг-               4  0,07  0,52  0,15 0,028 >0,156
       лецю  ці  сталі  відповідали  сучасним  низько-  і  серед-           5  0,29  1,17  0,35 0,025 >0,156
       ньовуглецевим сталям (сталі 8–9).                                    6  0,40  1,17  0,45 0,111 >0,156
              Структурні  особливості  тривало  експлуато-                  7  0,20  0,17  0,51  0,03  0,03
       ваних  вуглецевих  сталей.  Широкий  спектр  мікро-                  8  0,22  0,07  0,06 0,026  0,035
                                                                            9  0,38  0,26  0,64 0,023  0,028
       структур цих сталей (рис. 1) змінювався від практично
       феритної (4) до ферит-перлітної (1, 2, 5) та ферит-карбідної (6), що залежало від вміс-
       ту в них вуглецю (табл. 1). Ланцюжки довгих (50…300 мкм) шлакових включень або
       їх слідів, орієнтовані у напрямі вальцювання елементів аналізованих об’єктів, були
       спільною структурною ознакою сталей, експлуатованих за кліматичних температур-
       них умов. Через недосконалість тогочасної технології виготовлення вони розташову-
       валися нерівномірно в перерізі елементів конструкцій. Проте на шліфах тривало екс-
       плуатованих сталей (1, 4 – 6) переважали сліди від таких включень, що вважали озна-
       кою втрати зв’язку включень з матрицею під час експлуатації, в ремонтній сталі (2) –
       частка неметалевих включень була дещо більшою порівняно із слідами від них, а в не
       експлуатованих  сталях  (8,  9)  –  майже  всі  включення  зберігали  зв'язок  з  матрицею.
       Внаслідок  експлуатаційної  деградації  вуглецевих  сталей  великі  лінзоподібні  вклю-
       чення  втрачали  зв'язок  з  феритною  матрицею,  утворюючи  структурно  обумовлені
       концентратори напружень. Структурні пошкодження, що виникли внаслідок цього в
       сталях (1, 4 – 6) вздовж міжфазних меж неметалевих включень із феритною матри-
       цею, виявилося вдвічі більше, ніж у ремонтній сталі (2), що є прямою ознакою їх ін-
       тенсивнішої деградації.

















                       а                                 б                                 в
         Рис. 1. Мікроструктура вуглецевих сталей 4 (а), 5 (б) та 6 (в) металоконструкцій Вроцлава
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15