Page 21 - Міністерство освіти і науки України
P. 21

19

          ресурсом  експлуатації  повинні  оптимально  поєднувати  підвищені  характеристики
          зносостійкості  і  опору  утворенню  вищербин  (пітингів  і  підповерхневих
          розшарувань)  в  умовах  контактної  втоми,  що,  згідно  вищенаведеного,  визначає
          циклічна тріщиностійкість колісних сталей. Тому в якості основної характеристики
          експлуатаційної довговічності і надійності колісних сталей запропоновано діаграму
          експлуатаційної  надійності  (рис.  14г)  –  залежності  між  циклічною  в’язкістю
          руйнування  (K ),  яка  визначає  опір  утворенню  експлуатаційних  дефектів  на
                              fc
          поверхні  кочення  коліс  (1/D),  та  характеристиками,  що  визначають  опір
          зношуванню  гребеня  і  поверхні  кочення  коліс  (1/W).  Очевидним  є  той  факт,  що
          шуканий  оптимум  буде  знаходитися  у  правому  верхньому  куті  цієї  діаграми
          (рис. 14г).
               В  якості  другої  основної  характеристики  експлуаційної  довговічності  і
          надійності  колісних  сталей,  яка  визначає  їх  схильність  до  утворення  повзунів  на
          поверхні  кочення  коліс,  є  залежність  пластичності  (відносного  видовження)  при
          температурах вище 500ºС (див. рис. 3).
               Розділ  4  присвячений  вивченню  шляхів  підвищення  роботоздатності
          високоміцних  колісних  сталей.  З  позицій  сформульованої  концепції  створення
          нових  високоміцних  колісних  сталей,  приходимо  до  висновку  про  необхідність
          забезпечення  оптимального  поєднання  їх  високої  міцності  і  твердості  (опору
          зношуванню) і циклічної тріщиностійкості (опору пошкоджуваності) за зниженого
          вмісту  вуглецю.  При  цьому  повинен  бути  компенсований  негативний  вплив
          зменшення  вмісту  вуглецю  на  міцність  колісних  сталей.  Для  вирішення  цієї
          проблеми окреслено наступні шляхи:
                       використання  графітизованих  сталей  –  створення  графітової  фази  для
          забезпечення зносостійкості при зменшенні вмісту вуглецю і твердості матриці;
                       твердорозчинне зміцнення за підвищеного вмісту кремнію і марганцю і
          пониженого вмісту вуглецю;
                       дисперсійне нітридне зміцнення за підвищеного вмісту ванадію і азоту
          та пониженого вмісту вуглецю;

                       одночасне  твердорозчинне  і  дисперсійне  зміцнення  за  пониженого
          вмісту вуглецю.
               У першому підрозділі цього розділу оцінено можливість застосування литих
          графітизованих  сталей  для  залізничних  коліс.  Досліджували  графітизовані  сталі  в
          широкому  діапазоні  зміни  їх  хімічного  складу  (табл.  2),  що  відповідає  класам
          доевтектоїдних,  евтектоїдних  і  заевтектоїдних  сталей.  Для  усіх  графітизованих
          сталей  проводили  відпал  на  зернистий  перліт,  який  зазвичай  для  них
          використовують на практиці.
               Базуючись на діаграмі конструкційної міцності (рис. 15) можна стверджувати,
          що  оптимальною  є  сталь  за  варіантом  2  (згідно  табл.  2).  Вона  володіє  достатнім
          рівнем  міцності  та  пластичності,  які  необхідно  для  колісної  сталі.  Графітові
          включення в ній повинні забезпечити підвищену зносостійкість під час експлуатації,
          а характеристики циклічної тріщиностійкості, що є на рівні колісних сталей класу С
          закордонного  виробництва,  забезпечать  необхідний  рівень  щодо  пошкодженості
          поверхні кочення.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26