Page 8 - 2
P. 8
8
Актуальність теми
У видобувному продукті більшості нафтогазових родовищ і воді
Чорного моря, де експлуатуються морські платформи, присутній сірко-
водень. Важливою передумовою забезпечення надійності та роботоздатності
нафтогазовидобувного обладнання та споруд на морському шельфі є
встановлення його впливу на корозійно-механічну тривкість металу, з якого
воно виготовлене. Роботоздатність сталей і сплавів за таких умов
визначають, переважно, в насичених H 2S розчинах за статичних навантажень.
Однак бурові платформи та обладнання в умовах морського шельфу зазнають
циклічних навантажень від удару хвиль, вібрації механізмів, дії вітру тощо,
що може пришвидшити розвиток пошкоджень у металах. Роботоздатність
сталей у сірководневих середовищах проаналізовано в працях: Г.В. Карпенка,
І.І. Василенка, Р.К. Мелехова, О.І. Радкевича, І.С. Шпарбера, B. Graig, A.I.
Keda, O. Vosikovsky та інших. Однак корозійно-втомне руйнування сталей у
сірководневих середовищах практично не вивчене.
Аналіз численних експериментальних даних та запропонованих
механізмів корозійного розтріскування (КР) і корозійної втоми металів
вказує, що головними чинниками, відповідальними за їх руйнування, є
локальне електрохімічне розчинення та водневе окрихчення. Залежно від
хімічного складу, механічних характеристик, термічної обробки сталі, виду
навантаження і властивостей середовищ роль кожного з них у зародженні та
розвитку тріщини може змінюватися в широких межах. Переважна більшість
дослідників вважає, що в сірководневих середовищах основним фактором
пришвидшеного руйнування є водневе окрихчення металів, яке пов’язане зі
швидкістю корозії, зокрема, ефективністю водневої деполяризації. Тому
вивчення закономірностей корозійно-механічного руйнування трубних
сталей і їх зварних з’єднань (ЗЗ) та встановлення його визначального
чинника – актуальне науково-технічне завдання, вирішення якого сприятиме
розробленню заходів для належної роботоздатності обладнання за наявності
сірководню.