Page 12 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 12

10

                 Однак,  незалежно  від  ділянки  штанг,  сталям  властива  вища  корозійна
         тривкість порівняно з металом обсадної труби (табл. 2 та 1). Сталь 35ХМ проти сталі
         20Н2М  має  вищий  опір  корозії  у  дослідженому  середовищі,  однак,  чутливіша  до
         експлуатаційної  деградації:  густина  струму  корозії  внаслідок  експлуатації  штанг
         знижується суттєвіше (табл. 2).
               Виявлено  зниження  опору  КСР  обох  сталей  у  МР  (рН = 3,1)  внаслідок
         експлуатації (табл. 3). Сталі 35ХМ з нижчою міцністю властивий вищий опір КСР,
         що пов’язали з вищою пластичністю та більшим відношенням значень σ 0,2/σ В.


              Таблиця 3. Механічні та корозійно-механічні властивості сталей у МР (рН = 3,1)
                                                                                                 3
               Сталь            Стан            σВ,     σ0,2,       ψ, %          λМР,    Nі, ∙10  циклів
                                               MПa  MПa  повітря  МР               %     повітря      МР
              20Н2М  Вихідний                  1004     807       55        46  16,4        500        45
                         Експлуатований        1008     937       55        31  43,6        440        34
               35ХМ  Вихідний                   793     473       69        64  7,2         330        36
                         Експлуатований         817     634       57        35  38,6        250        28

               Оцінили  опір  втомному  та  корозійно-втомному  руйнуванню  сталей  у  МР  з
         рН = 3,1  за  інкубаційним  періодом  зародження  тріщини  на  зразку  з  V-подібним
         вирізом радіусом 0,1 мм (табл. 3) за циклічного напруження σ = 350 МПа, що майже
         вдвічі перевищує границю втоми σ -1 у повітрі (~ 200 МПа). Сталі 20Н2М властивий
         вищий опір втомному та корозійно-втомному руйнуванню, ніж сталі 35ХМ, в обох
         досліджених  станах.  Експлуатація  спричиняє  суттєвіше  зниження  опору  втомному
         руйнуванню для сталі 35ХМ (рис. 9), а опір корозійно-втомному руйнуванню обох
         сталей в експлуатованому стані є нижчий на майже 25%, ніж у вихідному.
               Нижча  корозійно-втомна  витривалість  сталі  20Н2М  проти  сталі  35ХМ
         узгоджується  з  її  нижчим  опором  корозії  (табл. 2).  Виявлено  суттєвіший  вплив
         корозивного  середовища  на  корозійно-втомну  витривалість  сталі  20Н2М  в  обох
         станах  порівняно  із  сталлю  35ХМ,  водночас  вплив  середовища  практично  не
         залежить від стану останньої (рис. 10).
















              Рис. 9. Вплив експлуатації на опір сталей            Рис. 10. Вплив МР (рН = 3,1) на опір
             20Н2М та 35ХМ втомному (1) та корозійно-           корозійно-втомному руйнуванню сталей
              втомному руйнуванню (2) у МР (рН = 3,1);              20Н2М та 35ХМ у вихідному (1) та
                                                 in
                                                        exp
                      in
               kе = (Nі - Nі )/Nі ∙100%, де Nі  та Nі  –                експлуатованому (2) станах;
                                  in
                           exp
                                                                                 МР
             період зародження тріщини Nі у вихідному             kMP = (Nі пов -Nі )/Nі пов  ∙100%, де Nі пов  та
               та експлуатованому станах, відповідно.             Nі МР  – період зародження тріщини Nі у
                                                                         повітрі та МР, відповідно.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17