Page 3 - Aref_Shtoyko
P. 3

1

                                 ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ
             Актуальність  теми.  Забезпечення  безвідмовної  експлуатації  транзитних
        трубопроводів  транспортування  вуглеводнів  є  основою  енергетичної  безпеки
        України. Експертизи руйнувань нафтогазопроводів вказують, що однією з основних
        причин порушення їх цілісності є розвиток корозійно-механічних тріщин. Тріщини
        можуть  розвиватися  як  з  боку  зовнішньої,  так  і  внутрішньої  поверхонь  труб.  В
        основному  розглядають  ґрунтове  середовище,  як  корозивно-агресивне  та
        наводнювальне,  однак  сучасні  праці  вказують  на  високу  наводнювальну  здатність
        транспортованих  вуглеводнів.  Це  також  стає  причиною  порушення  цілісності
        трубопроводів внаслідок росту тріщин під дією водню, який абсорбується металом з
        боку внутрішньої поверхні труби за тривалої експлуатації.
               Зазначимо, що агресивна дія ґрунтового середовища проявляється локально (в
        місцях  порушення  ізоляційного  покриття),  а  наводнювання  з  транспортованого
        продукту можливе по всьому об’єму стінки труби на значній її довжині. Це сприяє
        поширенню  воднево-втомних  тріщин,  і  ця  проблема  загострюється  з  часом
        експлуатації,  коли  знижуються  механічні  та  корозійно-механічні  властивості
        матеріалу.  Серед  них  необхідно  виділити  характеристики  тріщиностійкості,  які
        найадекватніше  визначають  роботоздатність  матеріалу  на  стадії  росту  тріщини,
        найчутливіші до його експлуатаційної деградації та дають можливість прогнозувати
        залишковий ресурс труб з експлуатаційними тріщинами. Відзначимо значний внесок
        українських  вчених  у  розвиток  наукових  та  прикладних  досліджень  у  цьому
        напрямі:  О.  Є.  Андрейківа,  Ю.  В.  Банахевича,  Р.  Т.  Біщака,  Р.  С.  Грабовського,
        І. М. Дмитраха,  Я.  Л.  Іваницького,  Є.  І.  Крижанівського,  Л.  М.  Лобанова,
        О. В. Максимович,  І.  В.  Ориняка,  В.  В.  Панасюка,  Д.  В.  Рудавського,
        В. Р. Скальського,  О.  О.  Стрельникової,  Є.  В.  Харченка,  М.  С.  Хоми,
        О. Т. Цирульника,  П.  В.  Яснія  та  ін.  Однак  для  надійного  прогнозування  ресурсу
        (залишкового  ресурсу)  труб  нафтогазопроводів  слід  враховувати  особливості

        силових  режимів  експлуатації,  за  яких  виникає  небезпека  розвитку  в  трубах
        корозійно-механічних  та  воднево-механічних  тріщин.  Це,  насамперед,  циклічне
        навантаження  і  його  маневреність,  зумовлена  низкою  чинників,  зокрема,  раптові
        відключення  електроживлення  помпових  агрегатів;  спрацьовування  зворотних
        клапанів,  швидке  закриття  або  відкриття  запобіжної  або  замково-регулювальної
        арматури;  періодичні  зупинки  тощо.  Дослідити  цю  проблему  суто  емпірично,
        шляхом  експериментальних  досліджень,  технічно  досить  складно.  Звідси  виникає
        необхідність моделювання цих процесів. Тому актуальними є методи прогнозування
        залишкового  ресурсу  труб  магістральних  нафтогазопроводів  з  урахуванням  дії,
        насамперед,  циклічного  навантаження  з  високою  асиметрією  циклу,  часто
        нерегулярного  імпульсного  характеру  навантаження,  у  поєднанні  з  агресивним
        впливом  зовнішнього  та  внутрішнього  стосовно  поверхонь  труби  корозивно-
        наводнювальних середовищ.
             Зв'язок  роботи  з  науковими  програмами,  планами  і  темами.  Робота
        виконана у Фізико-механічному інституті ім. Г. В. Карпенка НАН України (ФМІ) у
        рамках  міжнародного  дослідницького  проекту  NUKR.SFPP  985055  “Розроблення
        новітніх  методів  для  запобігання  руйнувань  трубопроводів  задля  безпеки”
        (Development  of  novel  methods  for  the  prevention  of  pipeline  failures  with  security
   1   2   3   4   5   6   7   8