Page 9 - Марков А
P. 9

7

                                                   ОСНОВНИЙ ЗМІСТ

                      У  вступі  висвітлено  сучасний  стан  проблеми  оцінювання  корозійно-
              водневої деградації тривало експлуатованих конструкційних сталей та обґрунтова-
              но  актуальність  проблеми  розроблення  сучасних  методів  діагностування  їх  експ-
              луатаційної деградації, сформульовано мету та задачі досліджень, описано об’єкт,
              предмет та методи досліджень, наукову новизну та практичне значення отриманих
              результатів,  а  також  представлено  інформацію  про  особистий  внесок  здобувача,
              апробацію роботи. Наведено перелік публікацій та описано структуру роботи.

                      У першому розділі проаналізовано основні закономірності експлуатаційної
              деградації конструкційних матеріалів, роль у цьому процесі агресивних середовищ
              та  водню, розкрито  механізми  та  стадійність  процесів  деградації  сталей, а  також
              методи  оцінювання  їх  поточних  властивостей.  Проведений  аналіз  засвідчив,  що
              тривала експлуатація конструкційних сталей призводить до зниження, насамперед,
              їх опору крихкому руйнуванню і, відповідно, корозійно-механічному руйнуванню,
              що, відтак, посилює ризик виникнення неконтрольованих руйнувань за дії агресив-
              них середовищ. Проаналізовано відомі неруйнівні методи діагностування експлуа-
              таційної деградації конструкційних матеріалів. Особливу увагу спрямовано на ви-
              користання  ЕХ  методів  в  оцінюванні  деградації  сталей.  Сформульовано  мету  та
              основні задачі дисертаційної роботи.

                      Другий  розділ  присвячено  висвітленню  методичних  аспектів  роботи.
              Об’єктом  досліджень  були  сталі  з  тривалим  терміном  експлуатації,  а  саме:  ма-
              гістральних  нафто-  та  газопроводів  (до  53  р.),  нафтових  резервуарів  (30–40  рр.),
              сітчастих гіперболоїдних веж Шухова (більше 100 р.),  елементів сталевих конст-
              рукцій  моста,  віадука  та  вокзалу  (більше  100  р.),  рами  стріли  буртоукладника
              (~ 30 р.), морських портових металоконструкцій (30–40 рр.), ролика машини непе-
              рервного  лиття  заготовок  (після  4500  плавок),  гину  головного  парогону  ТЕС
                        5
                                                                                               5
              (~ 1,3·10  год експлуатації), лопатки парової турбіни ТЕС  (~ 3·10  год експлуата-
              ції).  Використано  низку  вуглецевих  (пудлингові,  литі,  Ст3,  Ст3сп,  типу  Ст3сп,
              сталь  20),  низьколегованих  (17ГС,  17Г1С,  типу  10ГС,  Х52,  Х60,  12Х1МФ,
              25Х1M1Ф) сталей та нержавну мартенситного класу сталь 20Х13.
                     Визначали механічні, корозійно-механічні, корозійні та ЕХ властивості. Про
              міру експлуатаційної деградації металу судили за порівняльними оцінками власти-
              востей експлуатованого металу та металу у стані, близькому до вихідного.
                     З механічних властивостей визначали базові характеристики твердості, міц-
              ності, пластичності та ударної в’язкості (метод Шарпі), а також статичну тріщино-
              стійкість за методом J-інтегралу з використанням компактних зразків на розтяг та
              балкових зразків розмірами t × 16 × 160 мм з односторонньою боковою тріщиною,
              які навантажували зосередженим згином. Максимальна товщина зразків t станови-
              ла 12 мм, однак використовували і менші її значення (залежно від реальної товщи-
              ни стінки труби). Визначали два критичні значення  J-інтегралу: за стартом попе-
              редньо наведеної втомної тріщини (J ) та за її приростом 0,2 мм (J ), як це перед-
                                                           Іc
                                                                                               0,2
              бачено нормативним документом ASTM E 813.
                     Опір  металу  корозійному  розтріскуванню  визначали  з  використанням
              гладких зразків і зразків з тріщинами. Їх випробовували за потенціалу корозії Е                  corr
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14