Page 5 - Марков А
P. 5

3

                     5. Обґрунтувати новий підхід для діагностування експлуатаційної деградації
              сталей, який полягає у використанні ЕХ аналізу поверхонь зламів.
                     6. Розвинути  неруйнівні  методи  діагностування  експлуатаційної  деградації
              сталей, основані на використанні ЕХ підходів.

                     Об’єкт  дослідження  –  діагностування  міри  деградації  конструкційних
              сталей тривалої експлуатації руйнівними та неруйнівними методами оцінювання
              їх стану.

                     Предмет  дослідження  –  закономірності  зміни  механічних,  корозійно-
              механічних  та  ЕХ  властивостей  конструкційних  сталей  внаслідок  їх  тривалої
              експлуатації та їх зв'язок з діагностичними ознаками деградації.

                     Методи  дослідження.  Вирішення  поставлених  задач  здійснили  на  основі
              проведення  значного  обсягу  експериментальних  досліджень  з  використанням  на-
              ступних методів і методик: механічних випробувань з визначенням твердості, ха-
              рактеристик міцності і пластичності, ударної в’язкості, статичної тріщиностійкості,
              а також опору корозійному розтріскуванню; ЕХ та гравіметричного для визначення
              корозійної тривкості; металографічного аналізу структури; мікрофрактографічного
              аналізу для встановлення механізмів руйнування; математичної статистики.

                     Наукова новизна отриманих результатів.
                     1. Вперше  розкрито  негативну  роль  низки  експлуатаційних  чинників  у
              деградації вуглецевих та низьколегованих конструкційних сталей, а саме: експлу-
              атаційні циклічні навантаження стиском, які можуть спричиняти деградацію сталі
              аналогічно  як  і  навантаження  розтягом;  тривала  експлуатація  у  морській  атмо-
              сфері  через  вплив корозійно-водневого  чинника  інтенсифікує  розвиток  у  металі
              розсіяної пошкодженості за механізмом водневого окрихчення; конденсація воло-
              ги  на  внутрішній  поверхні  труб  надземних  ділянок  магістральних  газопроводів,
              зумовлена коливанням температури довкілля, призводить до воднем спричинено-

              го розшарування.
                     2. Вперше  доповнено  механізм  експлуатаційного  окрихчення  ферито-
              перлітних трубних сталей, пов'язаний зі збагаченням на сполуки вуглецю меж де-
              фектів всередині зерен, а не тільки самих меж зерен, на що вказує електрохімічно
              діагностована  підвищена  концентрація  вуглецю  на  фасетках  крізьзеренного  від-
              колу.
                     3. Вперше  виникнення  розсіяної  пошкодженості  внаслідок  експлуатаційної
              деградації ферито-перлітних трубних сталей поділено на два періоди. Під час пер-
              шого з них утворюються хаотично орієнтовані дефекти, а другого – дефекти, орієн-
              товані вздовж текстури вальцювання внаслідок експлуатаційного зниження когезії
              між суміжними шарами.
                     4. Розроблено новий метод консервативного оцінювання корозійно-водневої
              деградації конструкційних сталей, який, на відміну від відомих методів, що базу-
              ються на граничних значеннях регламентованих  механічних характеристик, вра-
              ховує  можливі  відмінності  визначальних  для  роботоздатності  сталей  характе-
              ристик опору корозійно-механічному руйнуванню залежно від їх стану – вихідно-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10