Page 142 - Кулик В.В.
P. 142
142
(твердості), спричиняє її схильність до мартенситного перетворення [355,
361], збільшення залишкових напружень другого роду і, як результат,
падіння циклічної тріщиностійкості [355].
3.3.2. Контактно-втомна пошкоджуваність поверхні кочення
залізничних коліс
Виявлено, що за умов кочення без проковзування на поверхні
модельних зразків з колеса типу КП-Т кількість вищербин, які утворюються
шляхом розшарування, є меншою порівняно зі зразками із колеса типу КП-2,
шляхом пітингоутворення – навпаки [340].
Проведені експериментальні дослідження пошкоджуваності показали,
що кількість вищербин, утворених шляхом розшарування є у кілька разів
меншою для зразків модельного колеса зі сталі марки Т порівняно зі сталлю
марки 2. Загальна кількість цих вищербин становить 25 і 69 штук на
2
контактну поверхню модельного зразка (400 мм ), відповідно для сталі марки
Т та сталі марки 2. Площа цих вищербин знаходиться в межах 0,02…0,675
2
мм , причому для сталі марки Т відзначається більша однорідність цих
вищербин за площею (рис. 3.21).
2
Зокрема, кількість вищербин середньою площею 0,075 мм становить
72 % від усієї кількості вищербин на поверхні кочення модельного зразка зі
сталі марки Т (рис. 3.21). Тоді як для сталі марки 2 цей показник становить 58
% і характерний ширший діапазон розмірів вищербин, зі зміщенням його в
сторону дефектів більших розмірів (рис. 3.21). Форма таких вищербин доволі
різноманітна, проте вони виділяються спільною рисою, а саме: їх контур
можна вписати у рівнобедрений трикутник, вершина якого направлена проти
напрямку кочення колеса. Це може бути підтвердженням результатів
натурних випробувань про вищу зносостійкість коліс КП-Т порівняно з
колесами КП-2.