Page 42 - Дисертація ГРЕДІЛЬ_ФМІ
P. 42

42
                  технології  його  виготовлення,  однак,  на  основі  зібраної  статистики  [6],

                  безпечне  його  застосування  в  умовах  транспортування  газо-водневих

                  сумішей передбачається за умови вмісту водню в газовій суміші не більше

                  20  %.  Водень  може  поглинатися  вуглецевими  сталями  та окрихчувати  їх,

                  спричиняючи  значну  втрату  пластичності,  особливо  за  наявності

                  концентраторів  напружень  [7–10],  зокрема,  дефектів  виробничого  та

                  експлуатаційного характеру. Відомо, що водень пришвидшує ріст тріщин під

                  циклічним навантаженням [11, 12] знижує в’язкість руйнування [13–15] та,

                  за високого вмісту, викликає водневе розтріскування (ВР) [1, 8, 16, 17]. Тому

                  термін  експлуатації  трубопроводів,  що  транспортують  суміші  водню  з

                  природним  газом,  ймовірно,  буде  менший  у  порівнянні  з  використанням


                  природного газу.
                         Вимоги до хімічного складу, термічної обробки та зварюваності для

                  конструкційних сталей є суворішими для транспортування водню порівняно

                  з системами природного газу через імовірність водневого окрихчення (ВО)

                  [5, 18]. Крім того, водень є дуже легкозаймистим з діапазоном займистості в


                  повітрі 4–75 об.% порівняно з 5,28–15 об.% для метану. Крім того, водень
                  має значно нижчу енергію займання, ніж метан, а саме 0,018 мДж проти


                  0,28 мДж  [16].  Вибухонебезпечний  характер  водню  може  призвести  до
                  серйозної  загрози  безпеці  в  разі  витоку  або  пошкодження  трубопроводу.


                  Тому  ВО  вважають  однією  з  головних  проблем  у  водневій  енергетичній
                  галузі,  яка  ставить  під  сумнів  довгострокову  безпеку,  довговічність  і


                  продуктивність існуючих систем трубопроводів.

                         Незважаючи  на  довгу  історію  дослідження  ВО,  водень  все  ще

                  спричиняє  непередбачувані  руйнування  у  значній  кількості  об’єктів

                  критичної  інфраструктури,  серед  яких  трубопроводи,  резервуари  для

                  зберігання,  паливні  елементи,  атомні  та  теплові  електростанції,  вітрові

                  турбіни,  портальні  крани  тощо  [19–25].  На  ступінь  окрихчення  воднем

                  конструкційних  елементів  впливає  низка  виробничих  та  експлуатаційних

                  чинників,  зокрема,  мікроструктура  матеріалу  та  його  склад,  а  також
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47