Page 8 - Avtoreferat Voloshyn 2020
P. 8

8

        довжина  тріщини  на  боковій  поверхні  досягала  0,1 мм.  Зразки  навантажували  до
        напружень на 10% вищих рівня границі витривалості сталі у повітрі.
             Мікротвердість  сталей  вимірювали  на  мікротвердомірі  ПМТ-3  алмазною
        пірамідкою за навантаження 100 г.
             Металографічні дослідження виконували на оптичному мікроскопі Neophot-21.
             Одержані  експериментальні  дані  статистично  обробляли,  використовуючи
        кореляційний,  регресійний  та  дисперсійний  аналізи.  Розрахунки  здійснювали  за
        допомогою програми Origin 7 для рівня значущості α = 0,05 з надійністю p = 0,95.

             У третьому розділі наведено результати досліджень впливу корозійного чинника
        на  опір  конструкційних  сталей  корозійно-кавітаційному  та  корозійно-втомному
        руйнуванню  з  урахуванням  кавітації  у  водогінній  воді  та  його  підвищення
        застосуванням інгібіторів.
             Щоб оцінити внесок стадії зародження корозійно-втомних тріщин у ККР високо-
        міцних  сталей,  виконали  модельні  дослідження  кавітаційної  корозії  гартованої  сталі
        ШХ15  у  розчині  KOH  (рН  =  13,4–13,7)  з  періодичним  металографічним  аналізом
        кавітованої  поверхні  та  оцінкою  кількості  мікротріщин  залежно  від  їх  довжини.
        Впродовж інкубаційного періоду  (за який  вважали період до  початку  вагових  втрат)
        визначальним  є  механічний чинник  – поверхневі  мікротріщини  зароджуються  та рос-
        туть за корозійно-втомним механізмом. За подальшого збільшення експозиції стає ваго-
        мішим корозійний механізм руйнування шляхом утворення та росту виразок, які з часом
        покривають  усю  поверхню  металу.  Таким  чином,  необхідно  оцінювати  ступінь  по-
        шкодженості кавітованої поверхні не тільки за корозійним руйнуванням (втратою ваги
        металу),  але  й  за  утворенням  поверхневих
        втомних тріщин, особливо, для експлуатаційно
        деградованих  трубних  сталей,  схильних  до
        корозійно-втомного росту тріщин.
             Втомна витривалість після попереднього
        кавітаційного навантаження. Виявлено неод-
        нозначну  залежність  втомної  витривалості
        сталі  35  від  тривалості    попереднього
        кавітаційного  навантаження  у  водогінній  воді
        за амплітуди кавітації А = 45 мкм (рис. 1): після
        60 хв  кавітації  вона  дещо  підвищується
        (крива 2), а після 180 хв – знижується (крива 3).

        Оскільки  час   = 60 хв  відповідає  початковій
        стадії  кавітаційного  руйнування,  то  вважали,
        що мікрорельєф поверхні суттєво не змінився, і
        отриманий  ефект  пов’язали  з  деформаційним
        зміцненням  приповерхневого  шару.  Це  під-               Рис. 1. Криві втомної витривалості сталі
        тверджують  результати  вимірювання  мікро-                   35 за навантаження у повітрі (1–3)
                                                                            та водогінній воді (4–6):
        твердості  Н  окремих  структурних  складників                 1, 4 – без кавітаційного впливу;
        під  час  попередньої  кавітації.  Для  перліту              2 – після кавітаційного впливу 60 хв;
        характерна незмінна тенденція до знеміцнення                    3, 5 – 180 хв; 6 – під час кавітації
        (Н  знижується  від  2,9  до  1,8 ГПа),  тоді  як                  (амплітуда А = 45 мкм).
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13