Page 8 - 2
P. 8

8

                        Актуальність теми

                        У  видобувному  продукті  більшості  нафтогазових  родовищ  і  воді

                  Чорного  моря,  де  експлуатуються  морські  платформи,  присутній  сірко-

                  водень. Важливою передумовою забезпечення надійності та роботоздатності

                  нафтогазовидобувного  обладнання  та  споруд  на  морському  шельфі  є

                  встановлення його впливу на корозійно-механічну тривкість металу, з якого

                  воно  виготовлене.  Роботоздатність  сталей  і  сплавів  за  таких  умов

                  визначають, переважно, в насичених H 2S розчинах за статичних навантажень.

                  Однак бурові платформи та обладнання в умовах морського шельфу зазнають

                  циклічних навантажень від удару хвиль, вібрації механізмів, дії вітру тощо,

                  що  може  пришвидшити  розвиток  пошкоджень  у  металах.  Роботоздатність

                  сталей у сірководневих середовищах проаналізовано в працях: Г.В. Карпенка,

                  І.І. Василенка, Р.К. Мелехова, О.І. Радкевича,  І.С. Шпарбера, B. Graig, A.I.

                  Keda, O. Vosikovsky та інших. Однак корозійно-втомне руйнування сталей у

                  сірководневих середовищах практично не вивчене.

                        Аналіз  численних  експериментальних  даних  та  запропонованих

                  механізмів  корозійного  розтріскування  (КР)  і  корозійної  втоми  металів

                  вказує,  що  головними  чинниками,  відповідальними  за  їх  руйнування,  є


                  локальне  електрохімічне  розчинення  та  водневе  окрихчення.  Залежно  від
                  хімічного складу, механічних характеристик, термічної обробки сталі, виду


                  навантаження і властивостей середовищ роль кожного з них у зародженні та
                  розвитку тріщини може змінюватися в широких межах. Переважна більшість


                  дослідників  вважає,  що  в  сірководневих  середовищах  основним  фактором
                  пришвидшеного руйнування є водневе окрихчення металів, яке пов’язане зі


                  швидкістю  корозії,  зокрема,  ефективністю  водневої  деполяризації.  Тому

                  вивчення  закономірностей  корозійно-механічного  руйнування  трубних

                  сталей  і  їх  зварних  з’єднань  (ЗЗ)  та  встановлення  його  визначального

                  чинника – актуальне науково-технічне завдання, вирішення якого сприятиме

                  розробленню заходів для належної роботоздатності обладнання за наявності

                  сірководню.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13