Page 15 - 2
P. 15

15

                         У процесі експлуатації нафтопроводів можливі технологічні та аварійні

                  відключення насосних агрегатів або зміна режиму їх роботи. Викликані цим

                  коливання тиску в трубопроводі призводять до циклічної зміни напружень у

                  тілі  труби,  під  дією  яких  за  наявності  агресивних  середовищ  розвивається

                  корозійно-втомне  руйнування.  Особливо  актуальним  це  є  для  бурових

                  платформ  для  видобутку  вуглеводнів  [19-22],  оскільки  саме  вони  зазнають


                  циклічних  навантажень  від  удару  хвиль,  вібрації  механізмів,  дії  вітру.

                  Вібрації механізмів спричинюють багатоциклову, а удари хвиль і дія вітру –

                  малоциклову втому. Враховуючи, що частота навантажень від ударів хвиль

                  становить  0,17  Гц  [23],  можна  вважати,  що  воно  працює  в  умовах

                  малоциклового  асиметричного  навантаження,  а  вклад  статичної  і  циклічної

                  складових  в  руйнування  буде  визначатися  коефіцієнтом  асиметрії,

                  відповідно, середнім навантаженням циклу [24].

                         Аналіз  численних  експериментальних  даних  та  запропонованих

                  механізмів корозійного розтріскування (КР) і корозійної втоми вказують на

                  однакову  електрохімічну  природу  цих  процесів  з  відмінностями,

                  характерними  для  циклічного  навантаження  [25,  26].  Вважається,  що

                  головними  чинниками,  відповідальними  за  руйнування  і  при  КР,  і  при

                  корозійній втомі, є адсорбційне зниження міцності, локальне електрохімічне


                  розчинення  та  водневе  окрихчення  [76].  Залежно  від  хімічного  складу,

                  механічних  характеристик,  термічної  обробки  сталі,  виду  навантаження  і

                  властивостей  середовища  питома  вага  в  зародженні  та  розвитку  тріщини

                  кожного  з  цих  чинників  може  змінюватися  в  широких  межах.  Але

                  ототожнювати  ці  два  види  руйнування,  як  це  роблять  деякі  дослідники,

                  помилково,  вважає  автор  [27].  Дійсно,  КР  протікає  лише  в  специфічних

                  середовищах.  Зараз  відомо  понад  220  таких  систем  «метал-середовище»  зі

                  схильністю  металу  до  КР  [28],  на  відміну  від  корозійної  втоми,  для  якої

                  число аналогічних систем набагато більше. Тому, досліджуючи взаємовплив

                  КР і корозійної втоми, слід розглядати, як мінімум, два типи таких систем: зі
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20